Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Experiential learning through genre pedagogy: Service learning in the Primary Education Degree

Beatriz López Medina

  • español

    Este trabajo describe el proceso y los resultados preliminares derivados de un proyecto de Aprendizaje-Servicio en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. Alumnos de Magisterio (n=60), a través de un proyecto de innovación docente, impartieron clases de alfabetización (n=126) en inglés y/o español en dos colegios públicos. Tras identificar las necesidades de los centros, recibieron formación en la pedagogía de los géneros, –modelo Reading to Learn (R2L)–, con solvencia demostrada en entornos de aprendizaje difíciles (Rose & Martin, 2012). Los cuestionarios administrados a universitarios y profesores de los centros, los cuadernos de campo y las tareas escritas de los niños muestran la necesidad de proyectos que creen un aprendizaje recíproco y una comprensión mutua en las comunidades.

  • English

    This paper describes the process and the preliminary results derived from a Service-Learning Project at the Complutense School of Education in Madrid. Undergraduates studying primary education (n=60) participated in a teaching innovation project aimed at helping primary students from two state schools in Madrid by teaching literacy lessons (n=126) in Spanish and/or in English. Upon identification of the needs analysis of the schools, the students received training in genre pedagogy, specifically in the Reading to Learn model (R2L), which has proven to be successful in complex learning environments (Rose & Martin, 2012). Analysis from questionnaires to undergraduates and to schoolteachers, field diaries and pupils’ written tasks show the need of projects which create reciprocal learning and mutual understanding in the communities.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus