Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Balanç de deu anys del pràcticum de pedagogia a la Universitat de Barcelona

  • Autores: Núria Rajadell Puiggròs, Assumpta Aneas Álvarez, Jorge Luis Méndez Ulrich, Mònica Ferré Tobaruela
  • Localización: Revista catalana de pedagogia, ISSN 1695-5641, Nº. 19, 2021 (Ejemplar dedicado a: Pràcticum i educació), págs. 3-23
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • 10 - year balance of the Pedagogy practicum at the University of Barcelona
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Aquest article exposa una revisió narrativa de la producció científica generada al llarg dels darrers deu anys per part de a coordinació del pàcticum del grau de pedagogia de la Universitat de Barcelona, a través del Grup d’Innovació Docent Consolidat PRAXIS. A partir d’un enfocament bibliomètric, es van detectar un total de catorze articles i nombroses participacions a congressos i capítols de llibre des del 2010 fins al 2020, que es presenten en ordre cronològic i que permeten una reflexó crítica al voltant de tres eixos d’anàlisi constant del grup PRAXIS: el currículum, la metodologia i l'avaluació. Aquests aspectes, que són els que han conduït el model de les pràctiques externes actual,s’han abordat de manera transversal i continuada en les diferents publicacions derivades de l’activitat del grup. Tanmateix, mitjançant la revisió s’han detectat tres etapes històriques en les quals el focus s’ha centrat en un d’aquests eixos temàtics al llarg del temps, i seguidament es presenta el desenvolupament històric de la recerca desenvolupada en relació amb cada un d’aquests tres eixos. Amb l’evidència extreta de la recerca, validem la funcionalitat del model de pràctiques i la seva possible transferència a altres universitats. Finalment, des de la coordinació del pràcticum, contemplant la situació d’excepcionalitat provocada per la COVID-19 i els nous reptes educatius que se’n deriven, s’estan plantejant en aquests moments orientacions de canvi i millora, i s’identifiquen possibles noves línies d’investigació que orientaran la recerca del pràcticum, tant a curt termini, per assolir els reptes que planteja la situació actual, com a llarg termini.

    • English

      This article presents a narrative review of the scientific production generated over the last 10 years by the coordination department of the Pedagogy degree practicum at the University of Barcelona, through the consolidated teaching innovation group PRAXIS. Following a bibliometric approach, a total of 14 articles and numerous participations in conferences and book chapters were detected from 2010 to 2020. These are presented in chronological order and allow a critical reflection on the PRAXIS group’s 3 lines of constant analysis: curriculum, methodology and evaluation. These aspects, which have led to the current model of externa internships, have been addressed in a transversal and continuous way in the different publications stemming from the group’s activity. This review, however, has allowed three historical stages to be detected in which the focus has been on one of these thematic lines over time. After establishing these stages, the historical development of the research carried out in relation to each of the three lines is presented. With the evidence extracted from the research, we validate the functionality of the internship model and its possible transfer to other universities. Lastly, contemplating the situation of exceptionality caused by the Covid-19 pandemic and the new educational challenges that derive from it, the coordination of the practicum proposes orientationsof change and improvement, identifying possible new lines of research that may guide the Practicum’s endeavours to meet the challenges posed in the current situation and in the long term.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno