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El altar mayor de la catedral de Santiago en tiempos del arzobispo Herrero Esgueva (1723-1727): el grabado del pintor Miguel Varela adquirido por un peregrino

  • Autores: Miguel Taín Guzmán
  • Localización: Cuadernos de estudios gallegos, ISSN 0210-847X, T. 68, Nº. 134, 2021, págs. 267-306
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The Main Altar of the Cathedral of Santiago under Archbishop Herrero Esgueva (1723-1727): Engraving by the Painter Miguel Varela Acquired by a Pilgrim
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El peregrino francés Étienne Boret peregrinó a Compostela en 1749 y 1761. De su primera peregrinación se conserva su compostela, dos impresos sueltos con las listas de las reliquias de la catedral, así como un inédito y espléndido grabado de la capilla mayor dibujada por Miguel Varela. En este último se representa la escenografía barroca del recinto en tiempos del arzobispo Miguel Herrero Esgueva. Se trata del aparato construido entre las décadas de 1650 y 1670, siendo canónigo fabriquero José de Vega y Verdugo, para la presentación de la imagen medieval de Santiago in cathedra del altar mayor objeto del abrazo de los peregrinos; del Santiago Peregrino y los cuatro reyes españoles rindiéndole homenaje sobre el camarín; así como del Santiago Matamoros atacando cuatro sarracenos en el baldaquino. No obstante, el grabado documenta interesantes cambios posteriores, particularmente la platería añadida al altar, al camarín y a la estatua sedente del Apóstol, financiada por el arzobispo fray Antonio de Monroy (1685-1715) para enriquecer el escenario, siguiendo los postulados de la Contrarreforma.

      [gl] O peregrino francés Étienne Boret fixo dúas peregrinacións a Compostela a primeira en 1749 e a segunda 1761. Proba da primeira é a súa compostela, dous impresos soltos coas listas das reliquias da catedral, así como un gravado inédito e espléndido da capela maior debuxada por Miguel Varela. Neste último represéntase a escenografía barroca do recinto en tempos do arcebispo Miguel Herrero Esgueva, e inclue elementos como a mesa do altar; o camarín coa imaxe medieval de Santiago en cathedra obxecto da aperta dos peregrinos; o Santiago Peregrino e os catro reis españois rendéndolle homenaxe; así como o baldaquino co Santiago Matamoruos atacando a catro sarracenos. Trátase do aparello para a presentación das tres esculturas xacobeas construído entre os anos 1650 e 1670, sendo cóengo fabriqueiro José de Vega y Verdugo. Non obstante, o gravado tamén documenta cambios posteriores interesantes, en particular a prata engadida á mesa do altar, ao camarín e á estatua sedente do Apóstolo, financiada polo arcebispo fray Antonio de Monroy (1685-1715) para enriquecer o escenario, seguindo os postulados da Contrarreforma.

    • English

      The French pilgrim Étienne Boret journeyed to Compostela in 1749 and again in 1761. Proof of the first pilgrimage is preserved among his personal effects with the compostela awarded to him, two loose printed sheets with lists of the different relics of the cathedral, as well as a splendid but unpublished engraving of the main chapel drawn by Miguel Varela. The latter depicts Baroque embellishments from the time of Archbishop Miguel Herrero Esgueva and shows the altar table; the camarín with the medieval image of Santiago in cathedra which pilgrims embraced; the representation of Santiago Peregrino and the four Spanish kings paying homage to him; as well as the baldachin with a Santiago Matamoros attacking four Saracens. Together they comprise the theatrical staging of St. James’s representation to pilgrims with the three standard Jacobean images brought together between the 1650s and 1670s, when the canon José de Vega y Verdugo served as the cathedral’s fabriquero. Nevertheless, the engraving records interesting subsequent changes, particularly the silver adornments added to the altar, to the camarín and to the medieval image of the Apostle. These enhancements were financed by Archbishop Friar Antonio de Monroy (1685-1715) to enrich the main ensemble, in agreement with the postulates of the Counter-Reformation.


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