Aurelius Prudentius Clemens is one of the most important Christian poets in Late Antiquity, whose work had a wide impact on the literary creations of the Middle Ages. In particular, the Psychomachia, an allegorical combat between Virtues and Vices, which combines the preceding epic tradition with Christian theology, constitutes the most representative poem of our poet. In this paper we will study the poetic strategies used by Prudentius in the proem of Psychomachia (v. 1-20), with the purpose that the tension between discursive materiality (form) and religious spirituality (content) will be analysed as an aesthetic feature that is accentuated, with greater intensity towards the end of the 5th century.
Aurelio Prudencio Clemente es uno de los poetas cristianos más importantes de la Antigüedad Tardía, cuya obra tuvo una amplia repercusión en las creaciones literarias de la Edad Media. En particular, la Psychomachia, un combate alegórico entre Vicios y Virtudes, que combina la tradición épica precedente con la teología cristina, constituye el poema más representativo de nuestro poeta. En este artículo estudiaremos las estrategias poéticas empleadas por Prudencio en el proemio de la Psychomachia (v. 1-20), con el propósito de analizar la tensión entre la materialidad discursiva (la forma) y la espiritualidad religiosa (el contenido) como un rasgo estético que se acentúa, con mayor intensidad hacia finales del siglo V.
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