En el contexto de la posguerra, la producción de un importante y activo sector de los arquitectos colombianos empezó a ganar espacio en las publicaciones internacionales y posicionó a Colombia en el mapa del modernismo. Con la lectura de algunas de las mayores revistas de arquitectura publicadas en Europa, Estados Unidos y América Latina se dibuja un cuadro preciso sobre la valoración de esta producción, que resistió hasta los años setenta. Luego, esta imagen empezó a desaparecer del discurso crítico e historiográfico, resultado de un nuevo clima, basado en la nostalgia por un mundo no globalizado que se refugiaba en la recuperación de lo “humano” y de un esencializado carácter nacional.
After WW2, an important and active group of Colombian architects got involved in a process of modernization still primarily intended as a technical challenge. Their architectural production started being featured in international publications, positioning Colombia in the world map of modernism. The review of some of the major architectural magazines from Europe, USA and Latin America defines a clear frame on the reception of this production, from which the work of professionals trained in the USA and their bold structural experimentations in concrete stood out. In this way, the image of Colombian modernism was constructed, lasting until the 1970s. Then, this image started disappearing from the critical and historiographic discourse, as a result of a new cultural climate, based on the nostalgia for a non-globalized world, which looked back at the category of “human” and an essentializing national character.
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