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Resumen de El eslabón-arte en la investigación en ciencias sociales: revisión y modalidades

Concepcion Mateos Martin, Ana María Sedeño Valdellós

  • English

    In the last decade of the twentieth century, various experimental currents in pedagogical methods, clinical psychology and social anthropology, mainly, find reciprocal resonances linked by a critical perspective. This silent revolution in the way of building science is emerging through various turns (performative, narrative...). Certain social research explores art as a method, while certain art explores social intervention. The effervescence of this exploratory context ends up overflowing the traditional classification dualism that divided scientific methods into quantitative and qualitative. Although a consensus classification has not yet stabilized, the first two decades of the 21st century have populated the social science research landscape of creative methodological designs, beyond mixed methods, that use art as a phase or link in the scientific protocol. the main contributions of the practices studied here to the scientific culture. The main contribution of the work is the review and description of this spectrum of procedures that incorporate ineffable content such as data, and the extension of the circle of scientific communication, as well as the reformulation of the relationship of power between subject researcher-object investigated. Moreover, it is intended to contribute to the systematization of this conceptual field into three categories: art as a technique to stimulate data production, art as data and art as a communication and dissemination code

  • Multiple

    En la última década del siglo XX, diversas corrientes experimentales en métodos pedagógicos, de psicología clínica y antropología social, principalmente, van encontrando resonancias recíprocas unidas por una perspectiva crítica. Esta revolución silenciosa en la forma de construcción de la ciencia se va urdiendo mediante diversos giros (performativo, narrativo...). Cierta investigación social explora el arte como método, mientras cierto arte explora la intervención social. La efervescencia de este contexto exploratorio termina desbordando el dualismo de clasificación tradicional que dividía los métodos científicos en cuantitativos y cualitativos. Se experimenta con otros paradigmas. Aunque no se haya estabilizado aún una clasificación consensuada, las dos primeras décadas del siglo XXI han poblado el panorama investigador en ciencias sociales de diseños metodológicos creativos que emplean el arte como fase o eslabón del protocolo científico. La principal aportación del trabajo es la revisión y descripción de ese espectro de procedimientos que incorporan contenidos inefables como datos, amplían el circulo de la comunicación científica y reformulan la relación de poder sujeto investigador-sujeto investigado, y la sistematización de su mapeo en tres categorías: el arte como técnica de estimulación de producción de datos, el arte como dato y el arte como código comunicativo y de difusión.


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