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Spatial Clustering of Foreign Direct Investment: The Case of Japanese Automotive Suppliers in Mexico

    1. [1] Universidad de Guadalajara

      Universidad de Guadalajara

      México

  • Localización: México y la Cuenca del Pacífico, ISSN 2007-5308, Vol. 10, Nº. 29, 2021 (Ejemplar dedicado a: May-August), págs. 115-145
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Spatial Clustering of Foreign Direct Investment: The Case of Japanese Automotive Suppliers in Mexico
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La llegada de inversión japonesa a la industria automotriz en México ha incrementado el dinamismo económico de la zona del Bajío, especialmente desde la entrada en vigor del Acuerdo de Asociación Económica México-Japón en el año 2005. Estudios previos han buscado desde diferentes perspectivas explicar la distribución espacial y la aglomeración de empresas japonesas en países receptores. Sin embargo, investigaciones que utilicen métodos de medición de clústeres espaciales para empresas japonesas son todavía escasas. En la presente investigación se utiliza una base de datos única con información georreferenciada de proveedores automotrices japoneses con la finalidad de identificar patrones de tipo clúster y aglomeración de las empresas. Los resultados sugieren que las empresas automotrices proveedoras japonesas en México favorecen proximidad espacial. El uso de medidas de concentración espacial otorga evidencia para comprender mejor la presencia de aglomeración de empresas japonesas en la industria automotriz.

    • English

      The arrival of Japanese investment in the Mexican automotive industry has caused an increase in the economic dynamism of the Bajio region, especially since the entry into force of the Mexico-Japan Economic Partnership Agreement in 2005. Previous research has been conducted from different perspectives explaining the spatial distribution and agglomeration of Japanese enterprises in host countries; however, studies that employ measurements of spatial clustering for Japanese firms are still scarce. For the present research, a unique spatial georeferenced database of Japanese automotive suppliers was created to identify the clustering patterns of firms. The results suggest that Japanese automotive supplier firms in Mexico favor spatial proximity. The use of spatial measurements of concentration provides evidence to further understand the presence of agglomeration of Japanese firms in the automotive industry.


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