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Community involvement in tourism: exploring the place image guided by the locals

    1. [1] Università di Udine

      Università di Udine

      Udine, Italia

  • Localización: Cuadernos europeos de Deusto, ISSN 1130-8354, Nº 64, 2021 (Ejemplar dedicado a: A sustainable Europe: Society, Politics and Culture in the Anthropocene), págs. 111-136
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Participación de la comunidad en el turismo: explorando la imagen del lugar
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El enfoque community based a sido ampliamente teorizado y tomado en cuenta en los proyectos de desarrollo de turismo sostenible, porque permite de maximizar la participación de la población local desde las primeras etapas de desarrollo, influyendo positivamente en las políticas del turismo. Una excepción significativa ha sido la construcción de la imaginación turística: la participación de las comunidades siempre ha sido poco considerada, resultando un fuerte desequilibrio, hasta disonancia, entre la imagen promovida a través del marketing, la modelada por los lugareños y la experimentada por los turistas. Esta contribución es parte del debate sobre la sostenibilidad del turismo y la participación de las comunidades locales, con la intención de explorar el proceso de creación de una imaginación turística en tanto que actividad negociada.

      Recibido: 03 febrero 2021Aceptado: 01 marzo 2021

    • English

      This paper is intended as a contribution to the debate on tourism sustainability and the need to involve local communities in planning practices, key to sustainable tourism. The community-based approach has been widely theorized and used in projects of sustainable tourism development, because it tends to maximize the participation of local population from the earliest stages of development and affect tourism policies, while also responding to the changing needs of contemporary tourists, especially in terms of development of niche and special-interest tourism. The only exception is in the construction of the tourist imaginary: the involvement of the community in this fundamental sphere has always been scarce, with the result that often there is a strong imbalance – even dissonance – between the image promoted through the marketing, that continuously re-shaped by the locals and that experienced by the tourists. This contribution will explore the creation of tourism imaginary as negotiated activity.

      Received: 03 February 2021Accepted: 01 March 2021


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