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Resumen de Un análisis lógico-semántico del recuerdo

José Andrés Forero Mora, Jesica Sabina Álvarez Ariza

  • español

    There are different philosophical positions about remembering that have studied, among other things, what its epistemic role or its psychological functioning is. However, not much have been said about this matter from philosophy of language. For this reason, we present a logical-semantic analysis that allows us to state that the act of remembering has an expressive function rather than a merely descriptive one. The actions that speakers perform when they talk about their memories go beyond of giving some information that refers to facts and contents about past personal experiences. We explore the pragmatic dimension of that act based on three kinds of memory. Firstly, factual memories with which speakers acquire epistemic and assertional commitments. Secondly, personal memories with which speakers also acquire those commitments but, in addition, evaluate their past from the present and invite others to share that evaluative position. Thirdly, perceptual memories with which speakers also can acquire those commitments, but what they mainly do is to move a content from the past to the present. The analysis shows 1) some essential aspects of the phenomenon of remembering and 2) that its complexity is much greater than that which some epistemic or psychological researches usually recognize

  • English

    Hay posiciones filosóficas diversas sobre el recuerdo que han estudiado, entre otras cosas, su rol epistémico o su funcionamiento psicológico. Sin embargo, poco se ha dicho al respecto en filosofía del lenguaje. Por ello, presentamos un análisis lógico-semántico para sostener que el acto de recordar cumple con un rol expresivo más que por uno meramente descriptivo. Las acciones que realizan las hablantes cuando comunican sus recuerdos van más allá de contar información que refiere hechos y contenidos de las experiencias personales pasadas. Exploramos la dimensión pragmática de este acto a partir de tres tipos de recuerdo. Primero, los recuerdos fácticos con los cuales las hablantes adquieren compromisos epistémicos y aseverativos. Segundo, los recuerdos personales con los cuales las hablantes también adquieren esos compromisos pero, además, evalúan su pasado desde el presente e invitan a otros a compartir esa posición evaluativa. Tercero, los recuerdos perceptuales con los cuales las hablantes también adquieren esos compromisos, pero lo que hacen principalmente es movilizar un contenido de la experiencia desde el pasado hacia el presente. El análisis muestra 1) algunos rasgos esenciales del fenómeno del recuerdo y 2) que su complejidad es mayor que la que algunos estudios psicológicos o epistemológicos han reconocido


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