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La arquitectura teatral del siglo XVIII: el caso de Burgos y el proyecto de Fernando González de Lara

    1. [1] Universidad de Burgos

      Universidad de Burgos

      Burgos, España

  • Localización: Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte, ISSN-e 1579-7414, Nº. 19, 2020 (Ejemplar dedicado a: Antonio Bonet Correa, in memoriam), págs. 315-330
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Eighteenth-Century Theatre Architecture: the Case of Burgos and the Project of Fernando González de Lara
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Spain’s theatres underwent major architectural renewal in the 18th century. French and Italian architectural treatises of the time were used as a model, and the leading political and cultural characters and institutions of the day, among them the Count of Aranda, Jovellanos and the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando, promoted the process of renovation. It played out in the capital of the kingdom and in provincial cities such as Burgos, which tried throughout the 18th century to build a new theatre in line with the new aesthetic approaches. Fernando González de Lara was commissioned with the task of building a new theatre for Burgos. The project was modelled on the treatises written by the Spaniard Bails and Frenchman Patte and its drawings are kept at the National Historical Archive. Financial problems prevented it from ever being built. Gonzalez de Lara’s claim for his fees resulted in an exchange of letters that revealed the consideration for architects and their work in the 18th century.

    • español

      La arquitectura teatral vivió un gran proceso de renovación en la España del siglo XVIII, tomando como modelo los tratados arquitectónicos franceses e italianos del momento. Esta dinámica se extendió a pequeñas ciudades como Burgos donde, a lo largo de la centuria, se trató de construir un nuevo teatro acorde a los nuevos planteamientos estéticos ilustrados. El proyecto fue encargado al académico Fernando González de Lara quien tomó como referentes a Bails y Patte. La obra no se ejecutó, pero la reclamación de los honorarios del arquitecto generó una correspondencia que nos permite entender la consideración que tenía el trabajo de los arquitectos en el siglo XVIII.


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