Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Concepto y necesidad de la educación especial en el sistema educativo

  • Autores: Víctor Santiuste
  • Localización: Anales de la Real Academia de Doctores, ISSN 1138-2414, Vol. 5, Nº 3, 2020, págs. 425-434
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Concept and necessity of special education in the educational system
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La escuela se considera como un lugar propio para todos los alumnos. Pero los alumnos que presentan problemas y deficiencias especiales necesitan una escolarización en centros especializados que se denominan escuelas especiales.

      Todo ello en cumplimiento de las sucesivas órdenes e instrucciones de las autoridades educativas políticas. La sociedad debate la adscripción de los alumnos con deficiencias entre su escolarización en los centros educativos ordinarios o su atención en escuelas especiales dotadas con profesorado especialista y con aparatos propios para el tratamiento de los problemas que presentan los alumnos.

      La desaparición de estas escuelas especiales constituiría un atentado educativo y social de graves consecuencias para la educación de todos.

    • English

      The school is considered as a place for all students. Those ones with General Development Disorder (T.D.G.) have common necessities with their social group, as well as specific necessities caused by their special educational needs.

      Article 73 of de Organic Law of Education (L.O.E.) says “Students with special education needs refers to those who require certain support and specific educational attention due to disability or serious behavioral disorders, either for a period or throughout the whole of their schooling”.

      The preferential schooling settings are part of the programs for the integration of pupils with serious communicative and social disorders.

      The special schools are organized to produce interactions and communicative processes, and a Diversity Attention Plan and visual, cognitive and physical problems.

      The debate about the value of inclusive education and special schools remains open. Teachers and families are widely accepted. The politicians are working to improve this topic in the departments of special education in our special schools.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno