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Nihilismo y superación. La dimensión advenidera del "último Dios" en Heidegger

  • Autores: Laura Laiseca
  • Localización: Tópicos: Revista de Filosofía de Santa Fe, ISSN-e 1668-723X, ISSN 1666-485X, Nº. 10, 2002 (Ejemplar dedicado a: Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe), págs. 43-58
  • Idioma: español
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  • Resumen
    • español

      En sus lecciones de los años treinta, Heidegger se centra en el pensamiento de Nietzsche dado que considera que en él se ha consumado el nihilismo de la metafísica a través de la inversión de sus principios en su doble inicio platónico y cartesiano. Pero el “nihilismo impropio” de la metafísica entendido como el “olvido del ser”, es motivado a su vez por el “nihilismo propio” o “abandono del ser”. Consecuentemente Heidegger propone la “superación-sobretorsión” (Überwindung) de la metafísica en el sentido de una “torsión” (Verwindung) del olvido del ser, camino que lo llevará a la búsqueda de un pensamiento no metafísico entendido como el “recuerdo interiorizante en la metafísica” primeramente, y seguidamente en el sentido de un pensamiento rememorante (Andenken).

      Seguidamente la presente propuesta se detiene en la temática del “último Dios” en el horizonte de la temporalidad, donde Heidegger lo anuncia como “el último” pero en el sentido del más originario, pensado desde la dimensión del “tiempo auténtico” tetradimensional, donde lo advenidero no es lo meramente futuro, sino lo predeterminado por “lo sido” (das Gewesen). Así se comprende la humanidad de los advenideros (die Zukünftige), un pueblo de creadores que son “los vigías del silencio del pasaje del último Dios”.

    • English

      Focusing on Heidegger’s lectures from the thirties, which develop his theory about the history of metaphysics, this paper attempts to explain Heidegger’s conception of metaphysics’ nihilism and its overcoming. According to Heidegger, Nietzsche consummates the metaphysics’ nihilism, by inverting its principles: the platonic philosophy in the first place and, Cartesius’ metaphysic in the second place. But the “improper nihilism” of the metaphysics, which means “being’s forgetfulness” (Seinsvergessenheit), is motivated at the same time by the “proper nihilism” or by “being’s abandonment” (Seinsverlassenheit). Consequently Heidegger conceives the overcoming (Überwindung) of the metaphysics like the “turning” (Verwindung) of being’s forgetfulness. In this way he will try to look for a thought beyond the metaphysic, like the “interiorized remembrance of metaphysic” (Erinnerung in die Metaphysik) on one hand, and like the reminding-memorable thought (Andenken) on the other hand.

      Finally, an analysis is offered concerning “the last god” from temporality’s point of view. Heidegger announces the “last” God but he is not the last to come of many gods, because at the same time he is the most originating. On this issue Heidegger thinks that the “proper time” has four dimensions. What will come (das Zukunft) is not merely the future, because it is predeterminated by what “has been” (das Gewesen) which is not moreover merely the past. The article concludes by exploring the forthcoming humanity (die Zukünftige) of creators: “they are the watch towers of silence of the last god’s passage.”


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