Mujeres y Salud is a scientific-medical knowledge communication magazine focused on women’s health. The magazine makes visible the sexist discourses of hegemonic Western medicine and makes available to its readerships truthful and unbiased information about health, giving voice to alternative discourses. In order to achieve this aim, it grants the epistemological agency to both experts and non-experts, giving importance to their individual and collective experiences around the health-illness process and communicating knowledge from this epistemological perspective. This paper analyzes the communicative processes of Mujeres y Salud magazine, analyzing both content and form, and especially who is given the epistemological agency, which processes of inclusion and exclusion are established, who are their audiences and how the established communication circuit could be improved.
Mujeres y Salud és una publicació divulgativa científico-mèdica entorn de la salut de les dones que es publica bianualment des de 1996. A través del seu contingut la revista assenyala els discursos masclistes de la medicina occidental hegemònica i intenta posar a l’abast del seu públic informació veraç i no esbiaixada sobre la salut, donant veu a discursos alternatius. Per tal de fer-ho, atorga l’agència epistemològica tant a persones expertes com a no expertes, donant importància a les seves experiències individuals i col·lectives entorn dels processos de salut-malaltia i transmetent el coneixement des d’aquest pla epistemològic. El present article analitza els processos comunicatius de Mujeres y Salud tant a nivell de contingut com a nivell de forma, abordant sobretot a qui s’atorga l’agència epistemològica, quins processos d’inclusió i exclusió s’estableixen, qui són els seus públics i com es podria millorar la comunicació que s’hi estableix.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados