Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Los sistemas de Evaluación de la Educación Superior en México y España

Cesar García García, Miriam Hervás Torres

  • español

    Desde la convergencia e integración mundial de la Educación Superior, la conformación de sus sistemas de evaluación está en el punto de mira, apreciándose el esfuerzo de los gobiernos para conducir, regular y vigilar a las Instituciones de Educación Superior. Esta evaluación se centra en las funciones sustantivas de docencia, investigación y vinculación, pero también las funciones adjetivas de gestión, bajo la lógica de la calidad, principios de eficiencia, eficacia, transparencia y rendición de cuentas a la sociedad. Mediante el método comparado se contrasta los sistemas de evaluación de Educación Superior entre México y España, obteniendo como resultados la similitud de programas gubernamentales enfocados en la evaluación de la docencia con estándares e indiciadores de actividades de investigación, y al mismo tiempo se aprecian diferencias en los marcos históricos de conformación de los sistemas de evaluación, los tipos de agencias centralizadas (caso de España) o descentralizadas (caso de México).

  • English

    From convergence and global integration of Higher Education, the establishment of evaluation systems is in the crosshairs, appreciating the efforts of Governments to lead, regulate and monitor the Institutions of Higher Education. This assessment focuses on the substantive functions of teaching, research, and connection, but also the procedural functions of management, under the logic of the quality, principles of efficiency, effectiveness, transparency and accountability to the society. Through comparative method it will be contrasts the evaluation systems of Higher Education between Mexico and Spain, obtaining as a result the similarity of governmental programs focused on the evaluation of teaching with standards and indicators of research, and at the same time there are differences in historical frameworks of formation of systems of evaluation, the types of centralized agencies (case of Spain) or decentFrom convergence and global integration of Higher Education, the establishment of evaluation systems is in the crosshairs, appreciating the efforts of Governments to lead, regulate and monitor the Institutions of Higher Education. This assessment focuses on the substantive functions of teaching, research, and connection, but also the procedural functions of management, under the logic of the quality, principles of efficiency, effectiveness, transparency and accountability to the society. Through comparative method it will be contrasts the evaluation systems of Higher Education between Mexico and Spain, obtaining as a result the similarity of governmental programs focused on the evaluation of teaching with standards and indicators of research, and at the same time there are differences in historical frameworks of formation of systems of evaluation, the types of centralized agencies (case of Spain) or decentralized (case of Mexico).ralized (case of Mexico).


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus