Santiago, Chile
El presente trabajo, de tipo cuantitativo, aborda las valoraciones subjetivas que estudiantes de pedagogías otorgan a distintas realizaciones de /tr/, /r/, /tf/ y /j/.
La muestra estuvo constituida por una selección aleatoria de estudiantes de distintas pedagogías de una universidad estatal. Para la recolección de datos, se utilizó la técnica de pares falsos, aproximación indirecta que encubre parcialmente el fenómeno de estudio.
Entre los resultados más relevantes, se observa una aceptación parcial del a y la tendencia desaprobatoria de aquellas realizaciones polémicas seguidas de vocales.
Como conclusión, se plantea la necesidad de estudiar los fenómenos fonéticos considerando factores contextuales, ideológicos y sociohistóricos, en tanto que su significado se construye en medio de la actividad social.
This quantitative study analized the subjetive evaluations of students of teacher-training programmes about different allophones of /tr/, /r/, /tf/ y /j/.
The sample was comprised of a random selection of students from different teacher-training programmes from a Chilean state university. The matched-guise technique was adopted for data collection in order to partially conceal the phenomenon under study.
Among the most relvant findings, partial accpetance of allophone [S] is reported, as well as an apparent imperceptibility of the substitution of trill [r] for fricative[i], and tendency towards the disapproval of controversial allophones followed by vowels.
In conclusion, it is suggested that phonetic phenomena should be explored taking into consideration contextual, ideological and socio-historical factors, as they build their meaning in the middle of social activity.
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