Madrid, España
This article examines the techniques of breaking the fourth wall in John Hejduk’s architecture. Through the comparative analysis of Hejduk’s early and late paintings, this article points out that in Hejduk’s career, his works have always shown a characteristic of trying to cross multiple dimensions. Hence, it proposes the connection between the forth wall of Bertolt Brecht’s theatrical theory and the long procedure of Hejduk’s intension of collapsing multiple dimensions into architecture. The article tries to define what is the fourth wall in the building and the possible result of breaking it. It then focuses on the three main mechanism that John Hejduk employed in order to break the fourth wall: a long path, transparent façade, and biomorphic and prosthetic form. By doing so, architecture archives the moment when it gains its estrangement effect and as a matter of fact, give the objectification of architecture a solution.
Este artículo examina las técnicas para romper la cuarta pared en la arquitectura de John Hejduk. A través del análisis comparativo de las pinturas tempranas y tardías de Hejduk, este artículo señala que en la carrera de Hejduk, sus obras siempre han mostrado la característica de tratar de cruzar múltiples dimensiones. Por tanto, propone la conexión entre la cuarta pared de la teoría teatral de Bertolt Brecht y el largo procedimiento de la intención de Hejduk de colapsar múltiples dimensiones en arquitectura. El artículo intenta definir cuál es la cuarta pared de la arquitectura y el posible resultado de romperla. A continuación, se centra en los tres mecanismos principales que empleó John Hejduk para romper la cuarta pared: un camino largo, una fachada transparente y una forma biomórfica y protésica. De este modo, la arquitectura archiva el momento en que gana su efecto de extrañamiento y, de hecho, da a la objetivación de la arquitectura una solución.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados