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Resumen de “Darkness is different for me now. I know all its depths and textures”: the panoptical gaze in Sarah Waters’s "Affinity"

Elsa Adán Hernández

  • español

    El objetivo de este artículo es explorar la novela de Sarah Waters Afinidad (1999), desde la perspectiva del panóptico como sistema de vigilancia y represión implementado en la sociedad victoriana, siendo el poder de la mirada una de sus principales herramientas. Principalmente, se analiza la prisión Milbank como un excelente ejemplo del panóptico diseñado por Jeremy Bentham y estudiado por las ideas de prisión y castigo de Michel Foucault. Además, la noción de escopofilia discutida por Laura Mulvey se emplea para analizar la relación y la atracción entre dos de las protagonistas, comprobando cómo la mirada puede ser una de las armas más poderosas para subyugar a otra persona. Finalmente, también se analiza la importancia de una tercera protagonista, Ruth Vigers, una sirvienta cuyo trabajo es invisible tanto para los lectores como para los demás personajes. El análisis demuestra que es precisamente esta invisibilidad la que la ayuda a escapar de la mirada de esa sociedad panóptica y convertirse en una titiritera que controla todo desde las sombras.

  • English

    The aim of this essay is to analyse Sarah Waters’s novel Affinity (1999) from the perspective of the panoptical system of surveillance, based on the controlling power of the gaze, that was widely employed as a system of represión in Victorian society. It seeks to explore Milbank prison as a perfect example of Jeremy Bentham’s panopticon and Michel Foucault’s ideas about punishment and imprisonment. Drawing on Laura Mulvey’s notion of scopophilia, the essay goes on to explore the characteristics of the interaction and mutual attraction felt by two of the main characters, with the aim of proving that the gaze can be a powerful weapon to subjugate another person. Finally, it tackles the relevance of the third protagonist, Ruth Vigers, a lady’s maid whose job makes her invisible both to the readers and to other characters in the novel. The analysis shows that it is precisely her social invisibility that allows her to escape the gaze of this panoptical society and become the master puppeteer controlling everything from the shadows.


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