Alejandra Jiménez Aguilar, Alicia Muñoz Espinosa, Sonia Rodríguez Ramírez, Cynthya Maya Hernández, Ignacio Méndez Gómez-Humarán, Rebeca Uribe Carvajal, Araceli A. Salazar Coronel, Matthias Sachse, Paula Veliz, Teresa Shamah-Levy
Objetivo. Describir prácticas de consumo de bebidas y uso de bebederos escolares en estudiantes de secundarias del Programa Nacional de Bebederos Escolares (PNBE). Material y métodos. Estudio transversal descriptivo, con enfoque mixto en secundarias públicas (turnos matutino y vespertino). Se indagó el consumo de agua y bebidas azucara-das, utilización de bebederos escolares y barreras-facilitadores para el consumo de agua. Resultados. Se entrevistaron 617 estudiantes (11 a 16 años); 51.5% fueron hombres. El consumo promedio de agua (568.9 ml; IC95%: 470.7-667.1) y bebidas azucaradas (143.4 ml; IC95%:124.0-162.7) fue similar entre hombres y mujeres. En el turno matutino las mujeres presentaron una menor probabilidad de hacer uso de los bebederos en comparación con los hombres (p=0.032). Hombres y mujeres desconfían del agua de los bebederos. Conclusiones. Se requieren acciones integrales para favorecer el consumo de agua y el uso de los bebederos en las secundarias del PNBE
Objective. To describe beverages consumption practices, and school drinking fountains utilization among secondary school’s students from National School Drinking Founta-ins Program (PNBE, Spanish acronym). Materials and methods. Descriptive cross-sectional study with mixed methods in public secondary schools (morning and afternoon shifts). We estimated plain water and sugar sweetened beve-rages consumption, school drinking fountains utilization, and barriers-facilitators for plain water consumption. Results.We interviewed 617 students (11 to 16 y); 51.5% were men. The mean of plain water intake (568.9 ml; CI95%: 470.7-667.1), and sugar sweetened beverages (143.4 ml; CI95%:124.0-162.7) was similar among women and men. In the morning shift women had a lower probability of utilizing the school drinking fountains in comparison with men (p=0.032). Men and women have mistrust water that comes from school drin-king fountains. Conclusions. Integral actions are necessary to favor plain water consumption, and utilization of school drinking fountains at PNBE secondary schools.
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