Leioa, España
La lectura atenta del epistolario confirma que en sus textos más “personales” de Jerónimo de Estridón sigue, con Pablo de Tarso como modelo, las pautas del género epidíctico (y a veces también del judicial). Autoalabanza y humillación, autodefensa y confesión, que se completan con datos aislados sobre su origen, edad, estudios y aspecto físico, elementos todos que en la preceptiva clásica se aplicaban al orador y que adapta para la imposición del autorretrato de un intelectual cristiano, pueden ayudar a explicar mejor cómo logró promoverse y distinguirse en la comunidad cristiana gracias a la pronta difusión de su colección de cartas.
A careful reading of the epistolary confirms that in his most “personal” texts Hieronymus of Strido follows, with Paul as a model, the guidelines of the epideictic genre (and sometimes also the judicial one). Self-praise and humiliation, self-defense and confession are completed with isolated data on his origin, age, studies and physical appearance. All these elements − which in the classic prescriptive were applied to the speaker and which he adapts to impose a powerful self-portrait as a Christian intellectual − can help to explain how he managed to promote himself to be distinguished in the Christian community through the spread of his collection of letters.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados