Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Primary School Teachers´Resilience: Association with Teacher Self-Efficacy, Burnout and Stress

    1. [1] University of Macedonia

      University of Macedonia

      Dimos Thessaloniki, Grecia

    2. [2] Aristotle University of Thessaloniki

      Aristotle University of Thessaloniki

      Dimos Thessaloniki, Grecia

  • Localización: Electronic journal of research in educational psychology, ISSN-e 1696-2095, Vol. 18, Nº. 52, 2020 (Ejemplar dedicado a: 1 de diciembre de 2020), págs. 549-582
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción. La literatura internacional indica que la autoeficacia y la resilencia están interrelacionadas y predicen el agotamiento y el estrés de los maestros de educación primaria. Para comprender mejor su relación entrelazada,el objetivo de este artículo fue probar la hipótesis de que la resiliencia media el efecto de la autoeficacia en el agotamiento y el estrés.Método.Los participantes fueron 636 maestros de educación primaria de Grecia. La Multidimensional Teachers’ Resilience Scale(MTRS; Mansfield & Wosnitza, 2015), el Maslach Burnout Inventory (Maslach &Jackson, 1986), la Teachers’ Sense of Efficacy Scale (Tschan-nen-Moran & Woolfolk Hoy, 2001) y la Perceived Stress Scale (Cohen, Kamarck, & Mermelstein, 1983)se utilizaron para recopilar los datos. Todas las escalas se adaptaron al griego y se probaron por sus propiedades psicométricas. Resultados. Los resultados confirmaron parcialmente nuestra hipótesis demonstrando que tres de las subescalas de resiliencia (Resiliencia Social-Profesional, Adaptabilidad y Resilencia Motivacional)mediaron parcialmente la relación de autoeficacia con del agotamientoy del estrés. De las cuatro subescalas de resiliencia, se descubrió que la Resiliencia Emocional me-día completamente en la relación anterior y tenía el mayor capacitad de predicción sobre el agotamientoy el estrés.Discusión y Conclusion: Los hallazgos del estudio se discuten a la luz de la evidencia recientedela literatura internacional y se señalan sus implicaciones para la práctica y la investigación futura.

    • English

      Introduction. International literature indicates that self-efficacy and resilience are interrelated and they both predict teachers’ burnout and stress. In order to better understand their intertwining relationship, the present study was conducted to test the hypothesis that resilience mediates the effect of efficacy beliefs to burnout and stress.

      Method. Participants were 636 Greek primary education teachers. The Multidimensional Teacher Resilience Scale (MTRS; Mansfield & Wosnitza, 2015), the Maslach Burnout Inventory (Maslach & Jackson, 1986), the Teachers’ Sense of Efficacy Scale (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy, 2001) and the Perceived Stress Scale (Cohen, Kamarck, & Mermelstein, 1983) were used to collect the data. All scales were adapted to Greek and tested for their psychometric properties.

      Results. The results partially confirmed our hypothesis showing that three of the resilience subscales, Social-Professional Resilience, Adaptability and Motivational Resilience, partially mediated the relationship of self-efficacy with burnout and stress. Out of the four resilience subscales, Emotional Resilience was found to fully mediate in the above relationship and had the strongest predictive power over burnout and stress.

      Discussion and Conclusion. The findings are discussed in light of recent evidence in the field and their implications for practice and future research are pointed out.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno