Madrid, España
El presente artículo ahonda en las tensiones que a lo largo de la crítica se han encontrado en los escritos de Edgar Allan Poe (1809-1849), y que lo sitúan como una figura a caballo entre la Ilustración y el Romanticismo. En particular, se argumentará que dichas tensiones son representativas de las contradicciones inherentes al proyecto moderno, las cuales están presentes en los textos de Poe, situándolos como un síntoma y una reacción a las patologías de la modernidad. A este fin, consideraré Dialéctica de la Ilustración (1944), de Max Horkheimer y Theodor W. Adorno e indicaré cómo los problemas que trata este volumen fueron anticipados por Poe un siglo antes. Tras una breve introducción, analizaré la muy discutida “The Purloined Letter” (1844) y las actitudes sobre la racionalidad que Poe presenta en la historia, para después explorar la menos conocida “The Colloquy of Monos and Una” (1841), donde Poe anticipa algunas de las cuestiones sobre las que alertaron Horkheimer y Adorno, especialmente la confusión entre progreso y tecnificación.
This paper delves into the long-debated tensions that critics have found in Edgar Allan Poe (1809-1849)’s writings, which have placed him as a liminal figure between the Enlightenment and Romanticism. In particular, I will maintain that these tensions are representative of the contradictions inherent in the modern project, which I will argue are present in Poe’s writings and which situate Poe’s texts as both a symptom of and a reaction to the pathologies of modernity. To this end, I will consider Max Horkheimer and Theodor W. Adorno’s Dialectic of Enlightenment (1944), arguing that the problems addressed in the volume were foreshadowed by Poe’s writings a century earlier. After a brief introduction, I will analyse the widely-discussed “The Purloined Letter” (1844) and the attitudes towards rationality that Poe presents in the story. I will then explore the lesser-known “The Colloquy of Monos and Una” (1841),2 where Poe anticipates some of the problems that Horkheimer and Adorno voiced, most notably the confusion between progress and technification.
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