Madrid, España
Este ensayo tiene como objetivo último contribuir a desenterrar el legado revisionista de H.D. y, en particular, su uso revisionista de los mitos. Para ello, y a través del enfoque de la Mitocrítica, analizaré uno de los ejemplos más relevantes de dicha práctica: el poema breve “Eurydice” (1925). En particular, examinaré las estrategias narrativas que alejan “Eurydice” de las versiones clásicas del mito y que sirven a la autora no solo para cuestionar la tradición clásica, sino, también, para transformarla. En último término, el análisis pondrá de manifiesto la contribución de H.D. a la tarea de reescribir los mitos desde una perspectiva femenina, así como el modo en que la autora propone una nueva y subversiva versión de la historia de Eurídice.
Taking its cue from the rediscovery of H.D.’s works initiated in the 1980s, this article aims to advance the efforts destined to recover the modernist poet’s revisionist legacy and, in particular, her revisionary myth-making. To this end, adopting a myth-criticism interpretative approach, I will analyse one of the most relevant examples of H.D.’s work in this respect: her lyric poem “Eurydice” (1925). In particular, I will examine H.D.’s ‘tactics of revisionary mythopoesis’, that is, narrative strategies which distance her poem from the dominant account of the myth and that enable the poet to contest the established classical tradition. The examination will ultimately bring to the surface H.D.’s invaluable contribution to the re-shaping and re-writing of myth from a female perspective and the way in which she created a different, subverted, version of the classical account.
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