Raúl López Velázquez, Nancy Carmona Montes de Oca, Lemia Daniela Verchier Huizar
La investigación acción se entiende como una forma de investigación centrada en realizar un cambio según las necesidades de los integrantes de un grupo social específico. En este artículo se describen tres intervenciones en la práctica docente de bachillerato basada en la investigación acción. En la primera intervención se aborda el desarrollo de estrategias para fomentar la motivación en el aula. Dicha intervención se llevó a cabo estableciendo estrategias de fijación de metas desde la teoría de Edwin Locke, la cual afirma que la intención de alcanzar una meta es una fuente básica de motivación. Para la segunda intervención se implementó como estrategia el modelo basado en el análisis y discusión de casos con el objetivo de incrementar el interés y aprendizaje significativo, esto a causa de la identificación de la exposición de clases monótonas basadas en un modelo tradicional. La tercera intervención corresponde a un modelo de intervención en la enseñanza de ciencias de la salud, cuya finalidad es promover la motivación y despertar el interés del alumno al no sólo abordar temas propios de la ciencia, sino incidir positivamente en la construcción de nuevos conocimientos en el alumno de bachillerato con respecto a esta área.
The action research is understood as a form of research focused on making a change according to the needs of the members of a specific social group. This article describes three interventions in high school teaching practice based on action research. The first intervention addresses the development of strategies to promote motivation in the classroom. This intervention was carried out establishing goal setting strategies based on Edwin Locke's theory, which states that the intention to reach a goal is a basic source of motivation. For the second intervention, the model based on the analysis and discussion of cases was implemented as a strategy with the objective of increasing interest and significant learning, this because of the identification of the exposure of monotonous classes based on a traditional model. In the third intervention it corresponds to a model of intervention in the teaching of health sciences, whose purpose is to promote motivation and awaken the interest of the student by not only addressing issues of science, but positively influencing the construction of new knowledge in high school students with respect to this area. As main results we can mention the improvement in cognition and social skills, the improvement in teacher's practice is highlighted through the intervention in each case, these changes are represented by an effective and creative teaching, better communication between teacher and students and detection of context needs. Finally, we conclude that the action research is a methodology that helps to increase the educational quality through the improvement of teaching practice.
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