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El deseo y los orígenes cristianos de la gubernamentalidad liberal

    1. [1] Center for Christian-Jewish Learning (Boston College)
  • Localización: Dorsal: Revista de estudios foucaultianos, ISSN-e 0719-7519, Nº. 8, 2020 (Ejemplar dedicado a: Lecturas foucaultianas del liberalismo y el neoliberalismo), págs. 281-299
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Desire and the Christian origins of liberal governmentality
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Resumen: Este artículo analiza el origen cristiano del liberalismo en el marco de las investigaciones de Michel Foucault a partir de algunas lecturas contemporáneas que hacen remontar la genealogía foucaultiana del liberalismo a la teoría del deseo de San Agustín. La hipótesis principal del artículo es que estas lecturas pueden tender a proponer una interpretación parcial de la genealogía y de las dinámicas de gobierno propias del liberalismo estudiadas por Foucault dado que, al centrarse en la teoría del deseo elaborada por el obispo de Hipona, no permiten percibir la relevancia que Foucault le atribuye al monacato en la formación del liberalismo. A los fines de dar cuenta del rol que el monacato juega en la genealogía foucaultiana del liberalismo, el artículo se focaliza en la noción de disciplina. Sobre la base de Las Confesiones de la carne, el artículo analiza la teoría de la libido de San Agustín y problematiza el vínculo que el obispo de Hipona tematiza entre esta y la disciplina como fundamento de gobierno. A partir del análisis del alcance que San Agustín le da al término “disciplina”, el texto aborda los orígenes monásticos que Foucault le atribuye a la disciplina y tematiza los vínculos entre esta y el liberalismo, en particular Jeremy Bentham, en el marco de las investigaciones del filósofo francés.

    • English

      Abstract: This article focuses on Michel Foucault’s investigation on Christianity in order to discuss some contemporary readings that consider Saint Augustine’s theory of desire as a crucial focal point of Foucault’s genealogy of liberalism. The main hypothesis of the article is that such readings may lead to a partial understanding of the Christian dimension of Foucault’s genealogy of liberalism. This is for, by focusing exclusively on Saint Augustine’s theory of desire, these readings may not be able to account for the crucial relevance that Foucault gives to monasticism in the shaping of liberalism. In order to emphasise the role of monasticism in Foucault’s genealogy of liberalism, the article draws on the notion of “discipline”. On the one hand, the article analyses Saint Augustine’s account of discipline, which constitutes the political consequence of the perspective on libido built up by the bishop of Hippo. In order to examine Saint Augustine’s account of libido, the article particularly draws on Foucault’s The Confessions of the Flesh. On the other hand, the article centres on the relevance played by monasticism in Foucault’s genealogy of modern discipline. Based on the contrast displayed by the comparison between Foucault’s and Saint Augustine’s perspective on discipline, the article thematises the crucial role of monasticism in Foucault’s genealogy of liberalism by focusing on Foucault’s reflection on Jeremy Bentham. 


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