Madrid, España
Estimates of risk premiumderived fromclassical financial theory have consistently shown deviations fromthe observed levels. These limitations have been linked to the rational foundations of these theories that rely on asset prices as the main information source. This article focuses on the need to increase the information available through the consideration of behavioural factors. Therefore, the paper proposes an alternative methodology to estimate the risk premium incorporating investor sentiment as a source of additional information.
This model is tested on the US market with the objective of obtaining a more accurate measure of the risk premium that the one provided by classical financial approaches. It also offers an alternative explanation to risk–return relationship based on investment sentiment.
Finally, the use of behavioural approaches to the treatment of the risk premium will favour the control of market anomalies such as the momentum effect.
Las estimaciones de prima de riesgo derivadas de la teoría financiera clásica han mostrado sistemáticamente desviaciones con respecto a los niveles observados. Esta discrepancia se encuentra ligada principalmente a la fundamentación racional de dichas formulaciones, según la cual, los precios de los activos son la principal fuente de información disponible. Este artículo se centra en la necesidad de incrementar el conjunto informativo a través de la consideración de factores conductuales. En este sentido, se propone una metodología de estimación de la prima de riesgo que incorpora al sentimiento inversor como fuente adicional de información. Este modelo se contrasta para el mercado americano con el objetivo de obtener unas mediciones de prima de riesgo más precisas que las derivadas de las formulaciones convencionales.
Adicionalmente, se proporciona una explicación alternativa de la relación rentabilidad-riesgo en función del sentimiento inversor.
Finalmente, el uso de aproximaciones conductuales al tratamiento de la prima de riesgo favorece elcontrol de las anomalías de mercado, como el efecto momento.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados