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Teoría de juegos aplicada a decisiones de negocios y gestión de costos

    1. [1] Universidad Especializada del Contador Público Autorizado

      Universidad Especializada del Contador Público Autorizado

      Panamá

  • Localización: Contabilidad y Decisiones, ISSN-e 1852-4982, Nº. 4, 2012, págs. 11-36
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La teoría de juegos es un método de análisis de la conducta estratégica que utiliza modelos para representar situaciones complejas de manera simplificada:

      abstrae y segrega los detalles de un problema con el objeto de crear su representación matemática. Si bien hubo desarrollos anteriores, se considera que fue sistematizada por los matemáticos John von Neumann y Oskar Morgenstern en 1944. Analiza los diferentes tipos de mercados, así como las rivalidades económicas, políticas y sociales. Se entiende por juego a todo tipo de situación en la que las personas compiten sobre la base de acciones producto de selecciones de estrategias en la búsqueda de una ganancia. El resultado final del juego depende de las decisiones tomadas por cada uno de los jugadores en un esquema con tres elementos básicos: las reglas, las estrategias y las recompensas.

      Como herramienta útil para orientar esa toma de decisiones, la teoría de juegos constituye un modelo válido que presenta la esencia del problema y permite encarar con más claridad el proceso de diseño estratégico. Los conceptos de equilibrio, estrategia dominante, y decisión final basada en la cuantificación de recompensas en el juego, resultan los factores determinantes para una buena elección. No obstante, es vital señalar que será la implementación efectiva de aquélla el factor que asegure la consecución de los resultados y el cumplimiento de los objetivos de negocios, confirmando que el comportamiento humano y la calidad de la gestión resultan los vectores determinantes del resultado final.

    • English

      Game Theory is a major method used in mathematical economics and business for modeling competing behaviors of interacting agents. Models can be used to assess strategic behavior and refine decision making process in many fields, including economics, political science, psychology and business. Already heralded as a scientific achievement, Game Theory came of age in 1994 when three pionners in the field, John Nash, Reinhard Selten and John Harsanyi, were awarded the Nobel Prize, it´s study started in 1944 when mathematician John von Neumann and economist Oskar Morgenstern published their book “Theory of Games and Economic Behavior”.

      A game consists of a set of players, a set of moves (strategies and actions) and payoffs (rewards) for each combination of strategies, usually in an environment with rules. Game is defined as a situation in which competitors (players) interact deciding on and implementing actions (strategies) aiming at maximizing profit (rewards) in an environment with certain regulations (rules).

      These rules might come from contracts or trade agreements, for example, and do not need to be fully formalized. There is a principle stating that to every action, there is a reaction, and players have to look forward far into the game and then reason backward to figure out which of today´s actions will lead to where player wants to end up.

      As models used by Game Theory simplify complex situations setting aside details to focus on problem key drivers, they allow decision makers to evaluate profit/loss coming out from specific decisions (strategies), considering options and consequences arising from other competitors´ decisions and behavior. One key benefit of the tool is that while game is presented as an abstraction, payoffs are quantified and results can be clearly evaluated. It´s become a powerful tool used to analyze business strategic choices.

      A case of Game Theory application for pharmaceutical industry demonstrates its importance as a methodology for decision making process in two main areas:

      1) Marketing mix and advertising & promotion investment 2) Research and development costs management. Nevertheless it´s crucial to point out that, in real life, excellence in execution and implementation of strategies is a key success factor, no matter the high quality strategy designing process may have had, as it´s a necessary but not enough element to succeed


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