Palma de Mallorca, España
Arran de l’increment de la mobilitat i els fenòmens migratoris, al voltant de 244 milions de persones al món són migrants. Aquesta tendència ha fet de la diversitat una de les principals característiques de les societats contemporànies. En aquest context el multilingüisme ha esdevingut un bé preuat i, en conseqüència, s’incentiva l’aprenentatge de llengües, entre les quals ens centrarem en les llengües d’herència (LH). Una LH és una llengua parlada a la llar que, crucialment, no és la llengua dominant de la societat en general. En aquest article ens focalitzarem fonamentalment en les LH a l’entorn escolar i, per tant, tindrem en compte les noves llengües a les quals s’exposa l’alumnat nouvingut a més del manteniment i promoció (o no) de les LH a les comunitats d’acollida. Addicionalment farem referència a diferents programes d’ensenyament de les LH tenint en compte les seves característiques i eficàcia, i ens fixarem especialment en els entorns catalanoparlants i en la vinculació entre llengües d’herència i identitat. Finalment, abordarem els reptes de futur des d’una mirada pedagògica i aportarem unes reflexions finals.
Given the increase of mobility and migration phenomena, around 244 million people around the world are migrants. This trend has turned diversity into one of the main characteristics of contemporary societies. In this context, multilingualism has become highly valued and, consequently, language learning is amply promoted. We will specifically focus on heritage languages (HLs). A HL can be defined as a language spoken at home which, crucially, is not the dominant language of the community at large. In this article, we will basically focus on HLs in educational settings and take also into account the new languages to which migrant students are exposed to, in addition to maintenance and promotion (or lack thereof) of HLs in the host community. Additionally, we will refer to different HL teaching programmes, considering their characteristics and efficiency, and we will focus mostly on Catalan-speaking territories as well as on the connection between LHs and identity. Finally, we will mention some future challenges in these areas from a pedagogical viewpoint and provide some concluding remarks.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados