Students showing core symptoms of ADHD face additional challenges in school. This study asks how children and adolescents with inattentiveness, high levels of activity or impulsiveness perceive their symptom-like behaviour and how this may affect their identity, friendships and well-being. Researchers conducted individual interviews with 12 students (10–16 years) selected to attend a school programme aimed at improving their concentration. Six students had an ADHD diagnosis. The interviews were analysed, guided by theoretical reading. The students’ narratives fit a discursive perspective showing that identity developed through interactions with others. All students told about their disturbing concentration problems. Students disliked having a short fuse and talking before thinking, and they admitted that impulsive behaviour could threaten their friendships. On the other hand, students with high levels of activity described this as fun in interaction with friends. Nobody mentioned that concentration problems affected friendships, and none of the core symptoms seemed to influence well-being. There were no obvious differences between students with or without an ADHD diagnosis. The students’ stories, therefore, show that teachers should know their students with inattentiveness, hyperactivity or impulsiveness individually to learn about their challenges and preferences.
Los estudiantes que muestran síntomas básicos de TDAH se enfrentan a retos adicionales en la escuela. En este estudio se pregunta cómo perciben los niños y adolescentes con falta de atención, altos niveles de actividad o impulsividad su comportamiento sintomático y cómo esto puede afectar a su identidad, sus amistades y su bienestar. Los investigadores realizaron entrevistas individuales con 12 estudiantes (de 10 a 16 años) seleccionados para asistir a un programa escolar destinado a mejorar su concentración. Seis estudiantes tenían un diagnóstico de TDAH. Las entrevistas fueron analizadas, guiadas por lecturas teóricas. Las narraciones de los estudiantes se ajustan a una perspectiva discursiva que muestra que la identidad se desarrolló a través de las interacciones con los demás. Todos los estudiantes contaron sus inquietantes problemas de concentración. A los estudiantes no les gustaba tener una mecha corta y hablar antes de pensar, y admitieron que el comportamiento impulsivo podía amenazar sus amistades. Por otro lado, los estudiantes con altos niveles de actividad describieron esto como divertido en la interacción con los amigos. Nadie mencionó que los problemas de concentración afectaban a las amistades, y ninguno de los síntomas centrales parecía influir en el bienestar. No había diferencias obvias entre los estudiantes con o sin diagnóstico de TDAH. Las historias de los estudiantes, por lo tanto, muestran que los profesores deberían conocer a sus estudiantes con falta de atención, hiperactividad o impulsividad de forma individual para aprender sobre sus retos y preferencias.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados