Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de ¡Muerte a voltaire! El crepúsculo de los ilustrados en La literatura nazi en América de Roberto Bolaño

José Antonio Rivera Soto

  • English

    This article seeks to establish that La literatura nazi en América, by the Chilean writer Roberto Bolaño (1996), is a narrative inscribed in the cultural climate that sociology and philosophy have characterized as postmodern. This would be given by its pretension to show, through what the critic Linda Hutcheon (1993) calls “postmodern parody”, the occlusion of the total discourses that guided the West in the past centuries, giving a solid foundation to the categories that Organization of understanding of political, social and cultural phenomena. Thus, the parody of the encyclopedic text problematizes the basis of world science according to apparently superior criteria, based on a transcendent and divine legality. Bolaño connects, at this point, with the notion of sable / power elaborated by Michel Foucault (2008), staging the twilight environment of universals, where the encyclopedia and encyclopedism have a privileged place, since both were part of the foundational values of the French Enlightenment with the design of the Encyclopédie, edited by Diderot and D’Alambert and in which Voltaire, Rousseau and Montesquieu collaborate, all authors parodies in the novel.basis of world science according to apparently superior criteria, based on a transcendentand divine legality. Bolaño connects, at this point, with the notion of sable / powerelaborated by Michel Foucault (2008), staging the twilight environment of universals,where the encyclopedia and encyclopedism have a privileged place, since both were part ofthe foundational values of the French Enlightenment with the design of the Encyclopédie,edited by Diderot and D’Alambert and in which Voltaire, Rousseau and Montesquieucollaborate, all authors parodies in the novel.

  • português

    El presente artículo se propone establecer que La literatura nazi en América, del escritor chileno Roberto Bolaño (1996), es una narración inscrita en el clima cultural que la sociología y filosofía han caracterizado como posmoderno. Esto se daría por su pretensión de mostrar, a través de lo que la crítica Linda Hutcheon (1993) denomina “parodia posmoderna”, la oclusión de los discursos totales que guiaron a Occidente en los siglos pasados, otorgando un fundamento sólido a las categorías que organizaban la comprensión de los fenómenos políticos, sociales y culturales. Así, la parodia al texto enciclopédico problematiza la potestad de la ciencia de ordenar el mundo según criterios en apariencia superiores a los anteriores, que se basaban en una legalidad trascendente y divina. Bolaño se conecta, en este punto, con la noción de saber/poder elaborada por Michel Foucault (2008), poniendo en escena el ambiente crepuscular de los universales modernos donde enciclopedia y enciclopedismo tiene un lugar de privilegio, ya que ambos formaron parte de los valores fundacionales de la Ilustración francesa con el diseño de la Encyclopédie, editada por Diderot y D’Alambert y en la que colaboran Voltaire, Rousseau y Montesquieu, todos autores parodiados en la novela.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus