RESUMEN: Aunque en la tradición visual de la Prudencia imperan las influencias italianas, a partir del siglo XV surge un nuevo tipo iconográfico fruto de la «nueva visualidad» procedente del arte francés. Dicha innovación ha sido considerada «monstruosa» y rompedora con la tradición visual precedente. Sin embargo, esta nueva manifestación visual es fruto de la continuación de las teorías filosóficas sobre la Prudencia. Además, el arte italiano ofrece una respuesta a la «nueva visualidad» con otro nuevo tipo iconográfico de la Prudencia.
ABSTRACT: Although Italian influences prevail in the visual tradition of Prudence, beginning in the 15th century a new iconographic type emerges as a result of a «new visuality» deriving from French art. This innovation has been considered «monstrous» and breaking with the preceding visual tradition. However, this new visual manifestation is a result of the continuation of philosophic theories about Prudence. What is more, Italian art offers a response to the «new visuality» with another new iconographic type of the Prudence.
KEYWORDS Prudence; Iconography; Visual Culture; Italian Art; French Art; Early Modern Age.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados