Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de El projecte KBIP a l’Institut Baix Camp de Reus. Una metodologia d’innovació per a la millora dels resultats educatius amb alumnat amb NEE

Teresa Morales, Carme Aragonès

  • English

    Since 2009, at the Baix Camp Secondary School in Reus, we have been teaching students with special needs by means of collaborative projects. This project, called the KBIP or Knowledge Building International Project, started in Quebec. It is based on an inquiring methodology and it is set within the framework of the COMconèixer project in Catalonia. We adapt our classes to the capacities of our students with special needs using an innovative methodology that enables them to come into contact with other students all over the world, empowering their self-confidence and integrating them into the academic world.

    This project also strengthens significative teaching and learning processes, interdisciplinarity and educational competences, as well as integrating information and communication technologies into new existing multimedia formats. The project is carried out with 15-16-year old students in a 3-hour optional subject. We work with a small group of students and this allows us to use intensive methods that improve our students’ skills.

    Our method consists in building knowledge by using inquiring research. We pose big questions that have to be answered using evidence and that is the main reason why our students must use autonomy and critical thinking. Once they have completed the process, they write their conclusions using all the written information and the evidence. We observe positive results in our students’ grades and in their own personal development because they improve their vocabulary, they get used to scientific research methods, they can assess their own speech, they learn to be autonomous, and every one of them becomes an important part of a learning community.

  • català

    Des de l’any 2009, a l’INS Baix Camp de Reus treballem amb alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) en el projecte basat en el treball coŀlaboratiu, iniciat al Quebec, KBIP (Knowledge Building International Project), el qual, a partir d’una pregunta inicial comuna en el marc del projecte COMconèixer, adaptem a les aules de diversitat del nostre centre, a partir de les necessitats dels nostres alumnes. La metodologia innovadora del programa permet que el nostre alumnat entri en contacte amb altres estudiants, alhora que se’ls potencia la integració i l’autoestima.

    Aquest projecte reforça els processos d’ensenyament-aprenentatge significatiu i coŀlaboratiu, la interdisciplinarietat i l’ensenyament competencial, ja que s’hi integren les tecnologies de la informació i la comunicació a través de materials multimèdia actuals. El projecte es porta a la pràctica amb els alumnes de 4t d’ESO dins d’una matèria optativa de tres hores setmanals. Treballem en grup reduït i, per tant, es tracta d’un ensenyament més individualitzat, en el qual s’incideix en mesures metodològiques intensives que repercuteixen, al mateix temps, en l’assoliment de les competències bàsiques del final de l’etapa d’ESO.

    En la nostra metodologia de treball fomentem la recerca de coneixement a través d’unes preguntes que necessiten ser contestades amb respostes fonamentades en evidències, en les quals intervé l’autonomia i el sentit crític de l’alumnat. Un cop s’ha completat tot el procés, s’elaboren les conclusions, tenint en compte els propis punts de vista, els dels companys i les evidències científiques que s’han generat al llarg del procés de treball. A partir de l’anàlisi dels resultats, podem constatar evidències positives en la formació acadèmica i personal dels nostres estudiants perquè augmenten el seu lèxic, s’habituen a fer recerca, aprenen a analitzar el seu discurs, a treballar de manera autònoma i en equip, alhora que reforcen la seva autoestima i tolerància. En definitiva, progressen i consoliden els seus valors personals, en general.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus