Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Democràcia i humanitat a l’escola. Exemple del model pedagògic del mestre Pere Vergés (1896-1970) i propostes per al futur

Jordi Brasó i Rius, Xavier Torrebadella i Flix

  • català

    Un dels màxims representants de l’Escola Nova catalana, el mestre Pere Vergés (1896-1970), creà un model pedagògic centrat en el respecte, l’autonomia i la democràcia de l’alumnat. Propostes com aquesta i d’altres que sorgiren durant el primer terç del segle XX han de ser analitzades per a poder transferir-les al segle XXI.

    L’objectiu d’aquest estudi busca detallar el funcionament de la pedagogia de Vergés per tal de poder renovar i millorar l’educació actual. A partir d’una metodologia hermenèutica que analitza les fonts primàries, juntament amb tot un conjunt de fonts secundàries, es visualitza una manera pedagògica de fer (quasi) oblidada. L’element moral, democràtic, de participació de tothom i de constant canvi són uns aspectes comuns que cal destacar. A la vegada, altres qüestions com les relacionades amb el respecte o els valors són temes que es tingueren molt en compte, juntament amb un treball integral, amb el cos —educació física— i l’esperit —música— com a elements distintius d’aquesta bella pedagogia, tot rememorant la paideia grega. Aquesta anàlisi ha de permetre, així, reflexionar per promoure’n possibles aplicacions, en una societat i educació en crisi, que no sap cap a on va, que està en constant canvi i que proposa moltes i noves metodologies sense tenir sovint gaire presents conceptes com els de democràcia i moralitat.

  • English

    One of the top representatives of the Catalan New School was the teacher Pere Vergés (1896-1970). He created a pedagogical model focused on the respect, autonomy and democracy of students. Proposals such as this one, as well as of others that emerged in the first third of the 20th century, must be analyzed in order to transfer them to the 21st century.

    This study gives a detailed view of the pedagogy of Pere Vergés for the purpose of renewing and improving today’s education. Based on a hermeneutical methodology that analyzes the primary sources, along with a whole set of secondary sources, an almost forgotten way of doing things is visualized. The moral democratic elements of participation of all, and of constant change, are common aspects that should be emphasized. At the same time, other issues such as those related to respect or values were taken into account, along with an integral approach to work, involving the body (physical education) and the spirit (music) as distinctive elements of the self. This pedagogy recalls to some extent the Greek paideia. Accordingly, this analysis should allow us to reflect on promoting possible applications in a society and an educational system in crisis that do not know where they are heading, that are constantly changing, and that propose many new methodologies, often without bearing clearly in mind such concepts as democracy and morality.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus