Mercè Olivé, Jordi Carmona Espinosa
L’educació per a la democràcia és una necessitat. No hi ha un altre camí per a formar ciutadans lliures i amb criteri. I el camí per a fer-ho és l’autogovern de les escoles amb la participació dels alumnes. En un marc de llibertat i responsabilitat.
I la llibertat i la responsabilitat no s’aprenen. Es practiquen. Impregnen tota la vida de l’escola fins a esdevenir una part important de la seva raó de ser.
És doncs imprescindible disposar a les escoles d’un espai per a poder practicar des de ben petits el ser ciutadana i ciutadà i també reflexionar sobre el que això significa. Tot potenciant les habilitats socials en contextos d’interacció. Les oportunitats que es donen a l’escola són moltes.
Aquests models, gens fàcils d’implementar, són en general poc freqüents, d’una banda, degut a l’estructura i organització del nostre sistema educatiu, i de l’altra, per la resistència a acceptar que els alumnes tenen molt a veure en la presa de decisions que afecten la seva vida i, en concret, la seva escolarització.
Education for democracy is a necessity. There is no other way to form free citizens with criteria. And the way to achieve this goal is the self-government of the schools with the participation of the students within a framework of freedom and responsibility. Nevertheless, freedom and responsibility are not learned: they are practiced. They allow school life to become an important part of their reason for being.
Therefore, at school it is indispensable to have spaces where citizenship may be practiced from the very beginning, reflecting on what that concept really means.
The school provides many opportunities for enhancing social skills in interactive environments. These models are not easy to implement. On the contrary, they are generally uncommon, partly due to the structure and organization of our educational system, but also because of the resistance to accepting that students play an important role in making decisions that affect their life and particularly their schooling.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados