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Resumen de Uso de robot como propuesta lúdica para la enseñanza de las matemáticas en aulas infantiles

Juan Héctor Alzate Espinoza, Anahi Alcázar Guzmán, Victoria Paola Cabrera Madera

  • español

    Se presenta el uso del robot Botnifacio como propuesta lúdica para enseñar matemáticas (aritmética) en el nivel de preescolar en dos escuelas de Guasave Sinaloa durante 2018. A través de un método de investigación acción y una construcción de corte fenomenológica se encontró que todos los niños mantienen la atención en la actividad de Botnifacio, aun cuando no tengan en sus manos el robot ya que este se orienta a la dimensión lúdica. Se destaca lo novedoso que es el robot para los niños. Se analizaron tres dimensiones: psicológica, intelectual y sociológica. Con respecto al sentido psicológico se observó en general que los niños presentaban una gran emoción pues asocian al robot con alguno de sus juguetes con el que desean interactuar inmediatamente. Es muy motivante para los niños, quienes presentan una relación afectiva y quieren seguir aprendiendo con él. El robot invita al juego, a la diversión y no al tedio ni al sufrimiento en los niños. Otro asunto es que se generan conflictos por su uso, pero esto es parte del aprendizaje del niño sobre la tolerancia, el saber compartir, dialogar, controlarse y no pelear. Las maestras entran como mediadoras de los conflictos. En el sentido intelectual la identificación de los números y sus operaciones aritméticas básicas forman parte de la interacción. Se observó que la mayoría pudo interpretar este lenguaje matemático argumentando los resultados emitidos por el robot. Desde el sentido sociológico los niños se juntaban en pequeños grupos y de manera cooperativa planteaban realizar algunas operaciones. Se reforzaron también las competencias de comunicación, de saber compartir y de fomento de la amistad. Mostraban interés por el robot como mecanismo de socialización. Se recomienda 1) mejorar el diseño del robot para que sea a prueba del trato rudo que pueda recibir de los infantes, 2) tener un periodo para la familiarización con el medio.

  • English

    The use of the Botnifacio robot is presented as a playful proposal to teach mathematics (arithmetic) in the preschool level at two schools in Guasave Sinaloa during 2018.

    Through a method of investigation-action and a phenomenological construction we found that all the children keep the attention in the activity of Botnifacio, even if they do not have the robot in their hands, since it is geared to the ludic dimension. We highlight how novel the robot is for children. We observed three dimensions:

    psychological, intellectual and sociological. Regarding the psychological sense we generally observed that the children presented as much emotion associated with the robot as some of their toys with which they want to interact directly, they show a better attitude. It is very motivating for children, who present an affective relationship directly. The motivation was also in the sense of wanting to keep on learning with the robot. An important matter is that the robot invites children to play and have fun, and not to the tedium nor to the suffering in the children. Another matter is that there are conflicts regarding the use of the robot, but this can be a part of the children’s learning on tolerance, sharing, knowing how to negotiate, knowing how to talk and knowing how to control themselves and not to fight.

    Teachers appear as mediators of conflicts.

    In the intellectual sense the identification of the numbers and its basic arithmetical operations are part of the interaction and the language that children learn. We observed that most children were able to interpret this mathematical language by arguing the results emitted by the robot. In this semiotic phenomenon the numbers acquired the category of symbols of a language that the children learned to differentiate.

    From the sociological sense the children worked in small groups and in a cooperative way they planned to carry out some operations. The interaction became cooperative rather than competitive. It also strengthened the skills of communication, learning to share and the promotion of friendship. The children not only showed interest in the robot, they also used it as a mechanism of socialization.

    We recommended that 1) it is necessary to improve the design of the robot to make it more resistant of the rude treatment that it can receive from the children, 2) children must have a period for the familiarization with the medium, before expecting the best results, 3) develop a curriculum in which the aspects in which a robot can intervene are considered


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