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The Impossible Performance of Mass Commodity: George Maciunas, Herman Fine and Robert Watts’ Implosions Inc. (ca. 1967)

    1. [1] Universidad Autónoma de Madrid

      Universidad Autónoma de Madrid

      Madrid, España

  • Localización: Culture & History Digital Journal, ISSN-e 2253-797X, Vol. 5, Nº. 2, 2016, págs. 124-142
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La imposible performance de la mercancía de masas. George Maciunas, Herman Fine y Robert Watts en Implosions Inc. (Ca. 1967).- En el contexto de los EE.UU., Fluxus ha sido entendido como avanzadilla del radicalismo de la década de los 60. La asunción de que Fluxus se oponía a la cultura comercial, tal y como era representada por el pop art, es una de las líneas que renueva dicha interpretación. Mediante el análisis de Implosions Inc., una pequeña pero fundamental empresa de Fluxus que formaron en 1967 George Maciunas, Robert Watts y Herman Fine, este ensayo pretende mostrar colaboraciones entre los artistas Fluxus y Pop y que se propuso hacer del artista un productor de mercancía de masas. Al analizar este episodio, el artículo cuestiona principios de la teoría de la neovanguardia, como la distinción entre el arte de la producción y la cultura del consumo. Del mismo modo, se propone otro paradigma para establecer las diferencias entre el Pop Fluxus como el tipo de público que pretendían formar.

      Como conclusión el artículo resalta algunas ideas sobre el individualismo que fueron desarrolladas por Maciunas que iluminan la idea de colectivismo que se desarrolló en Fluxus.

    • English

      In the US context Fluxus is understood as an advance of the ‘60s radicalism. The assumption that Fluxus was opposed to consumption culture, as that embodied by Pop art, is among the interpretations that renew such a view. Examining the example of Implosions Inc., a short-lived but nevertheless interesting commercial enterprise formed by Robert Watts, Herman Fine and George Maciunas in 1967, this essay focuses its attention on the complex relationship between Fluxus and commercial culture. Implosions Inc. was a project in which many Pop artists were asked to participate along with its Fluxus founders, and it was intended as another step forward in the transformation of the artist into a commodity mass-producer. In analyzing this phenomenon, this article questions assumed principles in the Neo-avantgarde theory like the distinction between art production and culture consumption.

      The essay, however, will try to establish another paradigm that draws the differences between Pop art and Fluxus as the kind of audiences both these tendencies tried to conform. As a conclusion, the article fleshes out some ideas on individualism that were developed by Maciunas, which shed light on the notions surrounding the idea of collectivism as developed in Fluxus.


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