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Resumen de The Unsettling Portrayal of Migrant Existence in Rawi Hage’s Urban Fiction

Hilde Staels

  • español

    This essay considers the function of the grotesque mode in Rawi Hage’s novels Cockroach (2008) and Carnival (2012). The grotesque is a provocative tool with which Hage draws attention to the predicament of the class of poor and disadvantaged new immigrants in contemporary Montreal. He offers a male immigrant’s unsettling perspective on the Canadian multicultural ideal that proclaims the acceptance of ethnic and racial difference. Formal aspects that generate a grotesque effect include the first-person narrator’s self-image, his disruptive discourse of resistance, his disorienting view of urban reality, and spatial metaphors in the context of the protagonist’s social alienation and marginalisation. Julia Kristeva’s theory of abjection throws light on the sense of fear and repulsion felt towards the urban poor, and on the protagonist’s deliberate identification with vermin in the context of his discourse of resistance. Even though the underprivileged migrant is able to answer back, Hage’s novels are devoid of true regenerative and liberating power. The literary texts give prominence to the migrant’s isolation and socio-economic outsider position. Nonetheless, the grotesque mode also functions as a powerful tool with which the author depicts the recent immigrant as someone with a resilient and mobile identity

  • English

    El presente ensayo considera la función de la visión de lo grotesco en las novelas de Rawi Hage Cockroach (2008) y Carnival (2012). El ‘grotesque’ es una herramienta de provocación con la que Hage pretende llamar la atención hacia la situación del grupo social de los nuevos inmigrantes de clase trabajadora en el Montreal contemporáneo. Hage ofrece la perspectiva perturbadora de un inmigrante varón frente el ideal de multiculturalidad canadiense que proclama la aceptación de las diferencias raciales y étnicas.

    Los aspectos formales que generan un efecto grotesco incluyen la imagen introspectiva del narrador en primera persona, su discurso disruptivo de resistencia, su desorientadora visión de la realidad urbana y las metáforas espaciales en el contexto de la alienación y marginación social del protagonista. La teoría del abyecto de Julia Kristeva arroja luz sobre el sentido del miedo y la repulsión hacia las clases bajas urbanas y hacia la deliberada identificación del protagonista con las plagas dentro del contexto de su discurso de resistencia.

    Aún a pesar de que los inmigrantes desfavorecidos poseen capacidad de réplica, las novelas de Hage están desprovistas de un verdadero poder regenerativo y liberador. La narrativa enfatiza el sentimiento de aislamiento del migrante y la posición de marginadosocio-económico. Con todo, el modo grotesco funciona igualmente como herramienta poderosa para el tetrato del inmigrante contemporáneo como un sujeto de identidad móvil y resiliente.


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