México
La presente comunicación destaca la aventura transoceánica de los canarios que viajaron a América, analizando las relaciones epistolares del siglo XVIII de Adolfo Arbelo, el padrón del virrey conde de Revillagigedo de 1791 y los expedientes de la Inquisición del AGN entre otras fuentes; se evalúa la situación de los isleños ya ubicados en los cuarteles del puerto de Veracruz y sus redes mercantiles. Adicionado a lo anterior, se desvela a una cultura canaria que su arribó al México colonial, nos se supedita al espacio marítimo, sino que avanza tierra adentro a sitios como San Cristóbal de Tlacotalpan, lugar emblemático fue considerado por los indios el Tlalocano, su paraíso terrenal. Allí plantaron la veneración a la Candelaria, que resulta fácil por el sincretismo del culto prehispánico a la diosa del agua Chachiuhtlicue, Nuestra Señora de la falda turquesa o diosa de los mares.
The present communication, stands out the adventure transoceanic of the canaries that travelled to America, analyzing the epistolary relations of Adolfo Arbelo 18th century the Poll of the Viceroy Count of Revillagigedo of 1791 and the processes of the Inquisition of the AGN between other sources; there is evaluated the situation of the islanders already located in the barracks of the port of Veracruz and his mercantile networks.Added to the previous thing, one reveals to a Canary culture that his I arrive to the colonial Mexico, we are subordinated to the maritime space, but it advances land in to sites, as Tlacotalpan St Kitts, emblematic place was considered by the Indians the Tlalocan or his Garden of Eden. There, they planted the worship to the Candelaria, which turns out to be easy, for the syncretism of the preHispanic worship to the goddess of the water Chachiuhtlicue, our Lady of the Skirt Turquoise or goddess of the seas.
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