Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Identificació i anàlisi de processos de millora de la convivència escolar en centres d’educació primària a Catalunya

Núria Felip i Jacas, Joan Teixidó Saballs

  • català

    La millora de la convivència en els centres educatius constitueix una temàtica d’extraordinària rellevància a la qual s’ha dedicat una notable atenció durant els últims anys. Hi ha un acord social unànime davant de la idea que la convivència pacífica a l’escola constitueix un fi en si mateix (la formació de ciutadans cívics i responsables) i és una condició indispensable per a l’aprenentatge i l’èxit escolar.

    La dificultat rau en l’assoliment de resultats tangibles, que transcendeixin els projectes i les declaracions benintencionades, afavoreixin l’aprenentatge, possibilitin el funcionament harmònic de la institució i reforcin la motivació dels participants.

    L’article aporta resultats derivats de l’anàlisi i l’exploració de processos de millora que s’han dut a terme en escoles de Catalunya. Suposa, per tant, un intent d’endinsar-se en el terreny dels processos d’innovació escolar. Per això, en primer lloc, efectua una visió panoràmica de les principals línies de recerca i innovació desenvolupades durant els últims vint anys de la qual es desprèn la conveniència d’efectuar aproximacions naturalistes als processos de millora durant el seu desenvolupament. Tot seguit s’exposa el disseny i la metodologia de l’estudi realitzat per continuar amb l’anàlisi dels resultats obtinguts. Tot això condueix a considerar algunes pautes o idees per a l’acció.

  • English

    The improvement of student coexistence in many schools is a very important issue to which great attention has been devoted in recent years. There is a unanimous social agreement on the idea that peaceful coexistence at school constitutes an end in itself (the formation of civic-minded and responsible citizens) and it is an indispensable condition for learning and school success. The difficulty lies in the achievement of tangible results which go beyond projects and well-meaning statements and which favour learning, enabling the harmonious functioning of the institution while reinforcing the motivation of the participants.

    This paper presents the results of an analysis and exploration of improvement processes that have been carried out in schools in Catalonia. Consequently, our results represent an attempt to study in depth the field of school innovation processes. To this end, we begin by giving a panoramic view of the main lines of research and innovation implemented over the last twenty years, making it clear that it is advisable to take naturalistic approaches to improvement processes during their performance. The paper then goes on to describe the design and methodology of the study and subsequently analyses the results obtained. All this leads to a consideration of some guidelines or ideas for action.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus