Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Resultats escolars i immigració a Catalunya, 2011-2016: anàlisi demoespacial

Andreu Domingo i Valls, Jordi Bayona i Carrasco

  • català

    En aquest treball presentem l’anàlisi de l’alumnat d’origen immigrant a través de la perspectiva de les «generacions», amb un primer objectiu de recomptar i visibilitzar les diferents situacions relacionades amb la immigració, i un segon que és l’anàlisi de l’obtenció del títol d’ESO en funció dels determinants del procés migratori. Els resultats indiquen forts canvis en curs en la composició per orígens de l’alumnat, i prenen cada cop més pes les segones generacions. Al mateix temps, bona part dels resultats negatius s’expliquen per l’arribada recent a Catalunya, o bé per discontinuïtats en la presència al país relacionades amb la migració, i es presenten en alguns casos proporcions força per sobre de la dels alumnes definits com a autòctons. Aquesta aproximació, que ens permet una millor comprensió de la composició de l’alumnat a les aules, no ha estat possible fins ara per manca de dades estadístiques, i és un bon exemple de les possibilitats d’anàlisis que ofereixen els encreuaments de registres administratius amb estadístiques de població. Aquestes operacions són indispensables per poder desplegar polítiques d’integració escolar més efectives, i amb elles contribuir a la cohesió social a mitjà i llarg termini.

  • English

    In this paper we present a study of schoolchildren of immigrant origin from the “generational” perspective, with the primary aim of visualising and re-evaluating the different situations relating to immigration and the secondary aim of analysing school achievement in relation to the determinants of the migratory process. The results indicate that major changes are occurring in the composition by origin of the student body, in which the presence of second generations is increasingly significant. At the same time, school failure is explained to a large degree by students’ recent arrival in Catalonia or by immigration-related discontinuities of their presence in our country, in some cases in proportions that are considerably higher than the figures for students defined as autochthonous.

    This approach, which offers a better understanding of the composition of the student body in classrooms, has not previously been possible owing to a lack of statistical data and it is also a good example of the possibilities of analysis offered by crossing data from administrative records and population statistics. These operations are indispensable for any project aimed to design more effective school integration policies and, consequently, to contribute to social cohesion in the medium and long terms.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus