El artículo hace un recorrido hermenéutico político y filosófico del papel del enseñante en la era de la cibercultura y la sociedad actual. Se afronta esta temática según las indicaciones de la tradición de las ciencias sociales y el posestructuralismo francés. Partiendo de la definición de “General Intellect” en Marx, pasando por “lo inmaterial” de Gorz, hasta la “inteligencia colectiva” de Lévy, se analizará la propuesta de los árboles conceptuales como instrumentos de formación y experimentación para la formación de los individuos y las comunidades por parte de específicas agencias formativas. Se propone, así mismo, la revalorización del papel social de la escuela
The article aims to reconstruct a path of political and philosophical hermeneutics concerning the pedagogical theme of the profile and the role of the teacher in the era of cyberculture and social knowledge. This issue is dealt with according to the indications of the tradition of social sciences and French post-structuralism. Starting from the definition of “General Intellect” in Marx, passing through “the immaterial” of Gorz, up to Lévy's “collective intelligence”, we will analyze the proposal of conceptual trees as a tool for training and experimentation for the formation of individuals and communities by the specifications training agencies. A proposal for the benefit of a revival of the social role of the school
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados