El presente ensayo trata la doctrina teológico-jurídica de la wilāyat al-faqih (en árabe, velāyat-e faqih en persa), expresión que puede traducirse con ‘tutela del jurisperito islámico’ –y, en la rendición de la doctrina por parte del gran ayatola Jomeiní, hasta con ‘gobierno del jurisperito islámico’– y su desarrollo e institucionalización en la República islámica de Irán (R.I. de Irán) después de la Revolución de 1979. En este marco, el ensayo analiza la función del vali-ye faqih, el jurisperito islámico encargado del gobierno de la R.I. de Irán, en la Constitución y el ordenamiento (nezām) del país. El término vali-ye faiqh, por su reiterado uso y prestigio, tiende a alternarse con sinónimos como rahbar, rahbar-e enqelāb, maqām-e rahbari o maqām-e mo’azzam-e rahbari.
This essay deals with the theological-juridical doctrine of the Arabic wilāyat al-faqih ( velāyat-e faqih in Persian), an expression that can be translated as ‘tutelage of the Islamic jurisprudent’ - and, in the forwarding of doctrine by the Great Ayatollah Khomeini, even with ‘government of the Islamic jurisprudent’ - and its development and institutionalization in the Islamic Republic of Iran (IR of Iran) after the 1979 Revolution. In this framework, the essay analyzes the function of the vali-e faqih (the Islamic jurist in charge of the government of the RI of Iran), vis-a-vis the Constitution and the order (nezām) of the country.
The term vali-ye faiqh, due to its repeated use and prestige, tends to alternate with synonyms like rahbar, rahbar-e enqelāb, maqām-e rahbari or maqām-e mo’azzam-e rahbari.
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