Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Estereotipos en la ciudad global: emigración, redes y testimonio en Cosmofobia de Lucía Etxebarria

Carlos Gámez Pérez

  • español

    My paper analyses the role that transcribed and slightly fictionalized testimonies by immigrants to Spain who settled in the neighbourhood of Lavapiés in Madrid play in Lucía Etxebarria’s ensemble novel Cosmofobia (2007). I contrast my analyses of these manipulated testimonies with those gathered by Carmen Romero Bachiller, a sociologist who specializes in immigration, in her work, Articulaciones identitarias (2006). Although the inclusion of real-life testimonies in novels can be a risky narrative strategy, collecting first-hand testimonies from immigrants is a good approach to avoiding the fetishization of the other in the encounter between immigrants and autochthonous citizens in the way that Sara Ahmed theorizes ethical encounters. In my paper, from the framework of Ahmed’s philosophy of ‘strange encounters’, and with the help of Saskia Sassen’s global cities and Mireille Rosello’s stereotypes, I propose that in the case of Cosmofobia, the problem lies in the national perspective of the author. The novel is more about the generation of the democratic Transition and its distanced perspective than about new relations in Spain in a globalized social sphere.

  • English

    Mi artículo analiza el rol de los testimonios de emigrantes asentados en el barrio de Lavapiés, en Madrid, tanto transcritos como ficcionalizados, en la novela coral de Lucía Etxebarria: Cosmofobia (2007). Contrasto esos análisis con los testimonios obtenidos por la socióloga de la emigración Carmen Romero Bachiller en su trabajo Articulaciones identitarias (2006). Aunque la inclusión de testimonios reales de emigrantes en una novela puede ser una estrategia narrativa arriesgada, el uso de testimonios emigrantes de primera mano resulta un buen acercamiento para evitar la fetichización del otro en el encuentro entre emigrante y autóctono en la forma en que Sara Ahmed teoriza los encuentros éticos. En mi artículo, utilizando el marco de los ‘strange encounters’ de Ahmed, y con la ayuda de las ciudades globales de Saskia Sassen y los estereotipos de Mireille Rosello, propongo que en el caso de Cosmofobia el problema radica en la perspectiva nacional de la autora. La novela trata más de la perspectiva de la generación que creció durante la Transición, que sobre las relaciones sociales de una España inmersa en la globalización.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus