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Magic, Inherent Evil, and the Proto-feminism of María de Zayas y Sotomayor: A Comparison with Selected novelas of Miguel de Cervantes and Alonso de Castillo Solórzano

  • Autores: Stewart Manley
  • Localización: Bulletin of Hispanic studies ( Liverpool. 2002 ), ISSN 1475-3839, ISSN-e 1478-3398, Vol. 96, Nº. 2, 2019, págs. 127-143
  • Idioma: inglés
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      En este artículo se compara la representación de mujeres que usan la magia negra en novelas del siglo XVII de María de Zayas y Sotomayor con novelas de Miguel de Cervantes Saavedra y Alonso de Castillo Solórzano para iluminar la complejidad y singularidad del proto-feminismo de Zayas. El artículo sugiere que Zayas ofrece una representación más matizada de estas mujeres que se aparta sólo parcialmente del paradigma predominante reflejado en las representaciones más convencionales de Cervantes y Solórzano. Un enfoque restringido que culpa a hombres y mujeres por el mal posiblemente permitió que la obra de Zayas se publicara en el ambiente censorial de su tiempo. Examinar quién usa la magia, cómo se describen, los fines para los que se usa y las consecuencias de su uso, es útil para entender cómo difiere el trabajo de Zayas de sus contemporáneos y qué significa esa diferencia para sus incipientes ideales feministas. Aunque otros críticos han notado la ambigüedad del feminismo de Zayas y algunos han examinado sus retratos del sobrenatural, ningunos han conducido una comparación textual detallada que integra estos temas.

    • English

      This article compares the portrayal of women who use magic in seventeenth-century novelas of María de Zayas y Sotomayor with novelas by Miguel de Cervantes Saavedra and Alonso de Castillo Solórzano to illuminate the complexity and uniqueness of Zayas’s proto-feminism. The article suggests that Zayas provides a nuanced portrayal of these women that departs only partially from the prevailing paradigm reflected in Cervantes’s and Solórzano’s more conventional representations. A restrained approach that blames both men and women for evil arguably permitted Zayas’s work to be published in the censorial environment of her time. Examining who uses magic, how they are described, and the purposes and consequences of its use, is useful in understanding gender portrayal, as well as how Zayas’s work differs from her contemporaries’ and what that difference means for her incipient feminist ideals. Scholars have noted the ambiguous nature of Zayas’s feminism and some have examined her portrayals of the supernatural, but none has conducted a detailed textual comparison integrating these subjects.


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