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Resumen de Disrupting Social Exclusion in the Museum through the Use of Rock as a Place of Memory

María Isabe Flores Varela

  • English

    The majority of people prefer to go to the movies rather than to a museum. This is not surprising given the image of a high-cultured, history-based, representation-controlled museumcemetery that pervades in the collective imaginarium. We can admit that the museum as a whole, is affected by a set of wicked problems, and one resonates pretty loud: the social exclusion.

    There are many forces that have facilitated the social exclusion in the museum. In this article, I would like to share the results of my research, “Rock as a place of memory,” in which I analyze how history has superseded memory through the museum ́s genealogy and propose the transformation of rock music into a place of memory as a tool to disrupt social exclusion of the museum

  • English

    La mayoría de las personas preferirán ir al cine que a un Museo. Las razones van desde una falta de hábito hasta el completo desinterés. Esta última, explorada a fondo, dejará ver su relación con la imagen del museo-cementerio en el inconsciente colectivo: un lugar de alta cultura, controlador de la representación y basado en la historia constreñida, que responde al sistema hegemónico. El Museo es afectado por una serie de problemas perversos, y uno de ellos suena estridentemente: la exclusión social.

    Existen varias fuerzas que han facilitado la exclusión social en el museo. Este artículo busca continuar la conversación en torno a cómo la historia ha suplantado a la memoria desde la genealogía del museo, y proponer la transformación de la música rock en “lugar de la memoria” como herramienta, entre muchas más, para irrumpir la exclusión social en el museo


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