Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La reforma d'Esdres-Nehemíes en el context del "moviment sapiencial"

Joan Ramon Marín i Torné

  • català

    La falta d’estudis sobre la integració d’Esdres-Nehemies en el món que li toca viure (sigui el del que l’obra explica, sigui el de l’autor), món que coincideix amb la publicació de les obres sapiencials bíbliques, dificulta poder articular un discurs amb bases segures. A manera d’apunts intuïtius, i per obrir camí en aquest camp, es pot afirmar que la ideologia de fons d’Esdres-Nehemies no desentona del món sapiencial. Aquesta ideologia, transmesa en les pregàries d’Esdres-Nehemies es concreta en la preferència per l’acció pràctica, per la desinstitucionalització, i per l’apassionament per la sort de les genera cions futures (Esd 7,27-28; 9,6-15; Ne 1,5-11; 5,19; 9,6-37; 13,14.22b.29.31). La triple extensió d’aquesta ideologia es veu alimentada i articulada pel llenguatge de la impuresapuresa (Esd 9,1-5). El concepte de nissaga santa (Esd 9,2) destaca enmig d’aquest llenguatge perquè protagonitza tràngols d’impuresa i esforços de puresa. Tot plegat duu a descobrir una caracterització ambígua i irònica dels protagonistes de la reforma i de la reforma mateixa. El món de la saviesapermet estalviar-se una aplicació moralista del culte i de la Llei, per adquirir-ne una feta de memorial. Les últimes paraules d’Esdres-Nehemies ho exemplifiquen: «Recorda’t de mi, Déu meu, del bé».

  • English

    The absence of studies on the integration of Ezra-Nehemiah into the world in which he lived (whether that referred to in the work or that of the author), a world that coincides with the publication of the biblical Wisdom books, makes it difficult to have a firm foundation on which to base dis cussion of it. From what can be sensed intuitively, and as a means to open up an entry into this area, it can be said that the underlying ideology of Ezra-Nehemiah is not out of tune with the sapiential world.This ideology, as it is found in the prayers, is characterized by a preference for practical action, a move away from institutions and a passionate concern for the fate of future generations (Ez. 7,27-28; 9,6-15; Neh. 1,5-11; 5,19; 9,6-37; 13,14.22b.29.31). The threefold expresssion of this ideology is supported and shaped by the language of purity-impurity (Ez. 9,1-5). The concept of sacred lineage (Ez. 9,2) is particularly striking because it plays a leading role in the struggles around impurity and the efforts for purity. All in all, it reveals a characterization of the main actors in the reform, as of the reform itself, that is both ambiguous and ironic. The sapiential worldallows for a moralistic application of the cult and of the Law to be avoided, and for them to be seenmore as a memorial. This is exemplified by the final words of Ezra-Nehemiah: “Remember me, Omy God, for good.”


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus