Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Women leaders as containers: systems psychodynamic insights into their unconscious roles

    1. [1] Rhodes University

      Rhodes University

      Makana, Sudáfrica

    2. [2] University of South Africa

      University of South Africa

      City of Tshwane, Sudáfrica

    3. [3] HERS-SA
  • Localización: Géneros, ISSN-e 2014-3613, Vol. 7, Nº. 2, 2018, págs. 1606-1633
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Mujeres líderes como receptoras:: Sistemas psicodinámicos de percepción de sus roles insconscientes
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo explora los roles autodefinidos de las mujeres líderes que trabajan en instituciones de educación superior (IES) en Sudáfrica en el contexto de la psicodinámica de sistemas y de ese modo aumenta la comprensión de la dinámica inconsciente en las IES. Este estudio cualitativo se basa en el paradigma de investigación de la hermenéutica moderna de Dilthey. Las mujeres líderes son contenedores de ansiedades, mientras que actúan mecanismos de defensa, como la división, la proyección, la identificación proyectiva, la introyección, la idealización, la simplificación y la racionalización. La división se da en términos de categorías como madre / profesional, madre / hija, mujeres / hombres líderes y mujeres blancas / negras. Las mujeres líderes también han introyectado los roles de sus madres y mujeres miembros de la familia desde su infancia. No abarcan toda la autoridad y la agencia de su liderazgo. Los hallazgos crean conciencia sobre los roles de las mujeres líderes, fortalecen el liderazgo de las mujeres y enfatizan la necesidad de capacitación en liderazgo teniendo en cuenta la perspectiva psicodinámica de los sistemas.

    • English

      The purpose of this article is to explore the self-defined roles of women leaders working in higher education institutions (HEIs) in South Africa. The aim is to explore women leadership roles in the context of systems psychodynamics to increase the understanding of unconscious dynamics in HEIs from the perspective of women leaders. The article reports on a qualitative study based on the research paradigm of Dilthey's modern hermeneutics. Interviews were conducted with 23 women leaders from the HERS-SA (Higher Education Research Services) network across eight institutions. Observations were made in one organization to support the data analysis and interpretation. Data was analysed through content analysis. Women leaders are containers of anxieties in South African HEIs, while they also act out defense mechanisms, such as splitting, projection, projective identification, introjection, idealization, simplification and rationalization. Splitting seems to be one important defense mechanism in terms of mother/professional, mother/daughter, women/men leaders and White/Black women leaders. Women leaders further seem to have introjected the roles of their mothers and female family members from their past and childhood. They do not seem to embrace the full authority and agency of their leadership positions, and they explore their own difficulties and negative emotions in others through projective identification. The findings create awareness of the roles of women leaders, strengthen women leadership and emphasise the need for leadership training taking the systems psychodynamic perspective into account.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno