Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Sistematitzant l’aprenentatge d’habilitats argumentatives: el debat virtual a Secundària, una eina didàctica i inclusiva

    1. [1] Generalitat de Catalunya

      Generalitat de Catalunya

      Barcelona, España

  • Localización: Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, ISSN-e 1699-6712, Nº. 39, 2020 (Ejemplar dedicado a: Gener), págs. 2-6
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Systematizing the argumentative skills learning: the virtual debate in secondary school, a didactic and inclusive tool.
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      Students often deal with situations that require them to reflect and to make decisions around scientific field questions that will affect them (as well as society, as a whole) in their daily lives. For this reason, scientific literacy becomes indispensable in order to make well substantiated decisions. In this sense, class work using socio-scientific controversies becomes a valuable tool to work skills such as reflection, critical thinking and constructive dialectics, characteristic traits in the nature of science. The acquisition of these skills requires a complex cognitive-language learning which needs continued and systematic practice in the classroom and that should be integrated with conceptual learning. Based on action research, a systematic and diversified methodological sequence has been implemented in the classroom with the purpose to improve students’ argumentative skills. This allowed to observe how the virtual debate tool Moodle permitted some students to participate and to present a more complex argumentative level than in an oral debate or in a written report. This leads to think that the virtual written debate exercise could be an interesting didactic tool when it comes to systematic learning, considering student diversity in the classroom, guiding students through new ways of debating and allowing participation of students who are not always present in the classroom.

    • català

      Els i les alumnes es troben i es trobaran en situacions on s’ha de reflexionar i decidir sobre qüestions d’àmbit científic que afecten el seu dia a dia i al conjunt de la societat. Per tant, l’alfabetització científica en tota la seva amplitud competencial es fa indispensable per prendre decisions ben fonamentades. En aquest sentit, el treball a l’aula al voltant de controvèrsies sociocientífiques esdevé una eina molt valuosa per treballar la reflexió, l’esperit crític i una dialèctica constructiva, característica de la naturalesa de la ciència. L’adquisició d’aquestes habilitats requereix un aprenentatge cognitiva-lingüístic complex que necessita una pràctica continuada i sistematitzada a l’aula, i de forma integrada amb l’aprenentatge de continguts. A partir d’una recerca-acció a l’aula en què s’implementava una seqüència sistematitzada i focalitzada a treballar les habilitats argumentatives en ciències, es va observar com l’eina del debat virtual sobre el fòrum de Moodle permetia a alguns alumnes participar i presentar un nivell d’argumentació més complex que en el debat oral o en un informe escrit. Això fa pensar que l’exercici de debat escrit virtual i anacrònic pot representar una eina didàctica interessant a l’hora de sistematitzar l’aprenentatge en la diversitat de l’alumnat, guiar-los en nous formats de debat, i permetent la participació en activitats del grup classe a alumnes que s’han d’absentar de l’aula.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno