Estados Unidos
I propose a scrutiny of the corpus of Cervantes' works, channeling here in this work specifically "La Galatea," to determine thus the role that heterodiegetic analepsis plays in the temporal spaces of the text of the early modern age. The heterodiegetic analepsis in this work, therefore, refers to the stories that Cervantes interprets with intervals of time between one and the other in "La Galatea" and that later will form an intrinsic part of the structure of the first modern novel. For this purpose, the Greco-Roman symbol of memory in Mnemosine's allegorical pairings, which teaches and instructs, and its equivalent in Roman mythology, Moneta, which warns and protects against irreparable losses, will be used as a frame of reference. Mythical prophecy, for the purposes of this study, adds the component of the mythical presence that serves as a frame of reference in the construction of the presage or predicted content in the history(s) of La Galatea. I propose then to continue to extend the path of the study of memory by showing that the mythical prophecy of memory constitutes a common denominator, not only in Don Quixote, but that its presence merits scrutiny in the totality of Cervantes ' literary production. Memory in the Cervantes work serves as an effective tool in the reconstruction of the idealized yesterday, in the instruction of the immediate today, and in the construction of the plausible future. The question then arises: in which Cervantes works are remembering and memory identified in direct relation to mythical prophecy in the future time of the literary imaginary? This work will then be concentrated in one of the first pieces written by Cervantes, since, until now, this subject has not yet been explored in the story of the pastoral novel, which constitutes a work preceding Don Quixote.
Propongo un escrutinio del corpus de las obras de Cervantes, encauzando aquí este trabajo específicamente en "La Galatea," para determinar así la función que desempeña la analepsis heterodiegética en los espacios temporales del texto de la temprana edad moderna. La analepsis heterodiegética en este trabajo, por lo tanto, se refiere a las historias que Cervantes interpola con intervalos de tiempo entre una y otra en "La Galatea" y que posteriormente formarán parte intrínseca de la estructura de la primera novela moderna. Para tal finalidad se recurrirá, como marco de referencia, a la simbología grecorromana de la memoria en el pareado alegórico de Mnemósine que enseña e instruye, y su equivalente en la mitología romana, Moneta, que avisa y protege de pérdidas irreparables. Profecía mítica, para los fines de este estudio, añade el componente de la presencia mítica que sirve de marco de referencia en la construcción del contenido del presagio o vaticinio predeterminado en la(s) historia(s) de La Galatea. Planteo entonces continuar extendiendo la senda del estudio de la memoria al mostrar que la profecía mítica del recuerdo constituye un común denominador, no solamente en Don Quijote, sino que su presencia amerita escrutinio en la totalidad de la producción literaria de Cervantes. La memoria en la obra cervantina sirve de herramienta eficaz en la reconstrucción del ayer idealizado, en la instrucción del hoy inmediato, y en la construcción del porvenir verosímil. La pregunta que surge entonces es la siguiente: ¿en qué obras cervantinas se identifica el recuerdo y la memoria en relación directa a la profecía mítica en el tiempo futuro del imaginario literario? Se concentrará este trabajo entonces en una de las primeras piezas escritas por Cervantes puesto que, hasta ahora, no se ha explorado todavía este tema en el relato de la novela pastoril, la cual constituye una obra precedente a Don Quijote.
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