From the premiere of Albertina Carri's first memory documentary, Los rubios (2003), a new social and artistic voice bursts in: the generation of daughters and sons of disappeared people by the last civil-military dictatorship (1976-1983). The debate around Los rubios – with interventions by the main personalities of the Argentine academy throughout the decade– together with the debate around the individual and the social in Nicolás Prividera´s first documentary, M (2007)–, expose the edges of the main centers of aesthetic-political discussion of this era: the aesthetic disputes between autonomy and post-autonomy of art and the problem of memories in conflict over the recent past, which is also to say our present.
A partir del estreno del primer documental de memoria de Albertina Carri, Los rubios (2003), irrumpe una nueva voz social y artística: la generación de lxs hijxs de desaparecidos por la última dictadura cívico-militar (1976-1983), cuya respuesta crítica no se hace esperar. El debate en torno a Los rubios –con intervenciones de las principales personalidades de la academia argentina a lo largo de toda la década– junto con el debate en torno a lo individual y lo social en el primer documental de Nicolás Prividera, M (2007)–, exponen las aristas de los principales núcleos de discusión estético-política de esta época: las disputas estéticas entre autonomía y posautonomía del arte y las memorias en conflicto sobre el pasado reciente, que es también decir nuestro presente.
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