Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Anàlisi de la mortalitat de l’eriçó (Atelerix algirus vagans) a la xarxa viària de Menorca, illes Balears (2003-2018)

Francesc Xavier Roig Munar

  • català

    La mortalitat de fauna per atropellament és un dels principals impactes que tenen les carreteres sobre els ecosistemes terrestres. Aquests infraestructures afavoreixen l'aïllament del territori i interfereixen els hàbitats i rutes entre poblacions. Els estudis d'atropellaments de fauna permeten tenir estimacions de les poblacions, definir punts negres i aplicar mesures per disminuir les taxes d'atropellament i també la sinistralitat amb vehicles. Al llarg del 2003 i del 2018 es van dur a terme estudis per quantificar la mortalitat de fauna a la xarxa viària de l'ílla de Menorca, illes Baleares. D'ambdós estudis es prenen els resultats de les campanyes d'estiu i tardor de nou carreteres per valorar la mortalitat de l'eriçó Atelerix algirus vagans (Leareboullet, 1842). La comparativa dels dos treballs mitjançant l'índex d'atropellament, permet establir l'estat de la població, les èpoques i els punts de màxima mortalitat, relacionat amb les característiques ambientals i de l'infrastructura de cada carretereta. Així mateix l'estudi fa una aproximació a la probabilitat de mortalitat d'aquesta especies en funció a la permeabilitat de la via. Amb base als resultats obtinguts al 2003 i 2018 s'estima que la població de l'eriçó és estable, i que la mortalitat no es troba directament lligada als índex de circulació motoritzada, sinó a les característiques de la via, els seus hàbits associats i els accessos a la mateixa. Aquest estudi és el primer treball publicat a les illes Balears sobre la comparació de mostrejos de mortalitat de fauna, concretament de l'eriçó. Amb els resultats obtinguts es poden establir mecanismes per la minimització de la mortalitat a carreteres mitjançant passos de fauna i disposar d'una dada evolutiva per a propers estudis.

  • English

    Wildlife road mortality is on of the major impacts that roads have on terrestrial ecosystems. This infrastructures lead to habitat fragmentation and habitat degradation and interfere with population connectivity. Wildlife road-kill studies provide population estimates, detect blackspots and allow to the implementation of road-kill accident rate mitigation measures. In 2003 and 2008, surveys were conducted to quantify wildlife road mortality in the road network of the island of Menorca, Balearic Islands. From this two surveys, the summer and autumn campaigns data are taken to estimate Hedgehog Atelerix algirus vagans (Leareboullet, 1842) mortality. The comparision of this surveys using the road-kill rate, allows to in ter fe re the s ta te of the population, and the spots and seasons of higher mortatity, related with landscape features and infrastructure characterisitcs of the road. This study also makes an approximation to the mortality probability of this species in relation to the permeability of the road. From the results gathered in 2003 and 2018 it is estimated that Hedgehog population is stable, and that mortality in not directly related to traffic rate, but to the charcteristics of the road, the nearby habitats and to the available road accesses. This is first work published in the Balearic Islands about survey comparisions of wildlife mortality, in particular about Hedgehog. With this results it is possible to establish mechanisms for the minimization of road mortality using wildlife crossing. It also provides data for future studies.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus